Med Lego Friends kan tjejer styla hår i en rosa frisörsalong samtidigt som pojkar kan flyga flygplan med Lego City. Men nu ska Legos produkter bli mer för alla. Leksaksjätten meddelar att de ska satsa på att barn får mer inkluderande lek.

Beskedet kommer som svar på en ny studie av The Geena David Institute beställd av just LEGO Group i samband med FN:s internationella flickdag den 11 oktober.

Studien som innefattar 7000 föräldrar och barn från Kina, Tjeckien, Japan, Polen, Ryssland, Storbritannien och USA visar att tjejer är minst bundna till könsstereotypa föreställningar om kill- och tjejleksaker, samtidigt som samhället och föräldrar ändå fortsätter att uppmuntra dem till att leka med traditionella tjejleksaker.

”Forskningen visar att flickor är redo för världen men att samhället inte är redo att stötta deras utveckling genom lek. Tjejer uppmuntras ofta till aktiviteter som är med kognitiva, konstnärliga och riktade till uppträdanden. Medan pojkar uppmuntras till fysisk lek och STEM-aktiviter (digitala, vetenskapliga, byggande, verktygsanvändande)” skriver Lego i ett pressmeddelande.

För att uppnå en mer inkluderande lek kommer man inte längre kunna filtrera efter pojke/flicka på deras hemsida. De kommer också att ha ett nära samarbete med The Geena Davis Institute of Gender in Media och UNICEF för att försäkra sig om att Legos marknadsföring och produkter är tillgänglig för alla samt befriade från fördomar och stereotyper.

”Vi är dedikerade till att göra Lego-lek mer inkluderande för barns kreativa ambitioner – både nu och i framtiden.”