En ny undersökning från Nationalencyklopedin (NE) visar att en betydande del av elever och skolor uppfattar det material som används för att utbilda i hbtq-frågor som omodernt.

Undersökningen ”Ungdomsbarometern” frågar skolelever mellan 15 och 19 år vad de tycker om läromedlet som de har tillgång till. I den senaste undersökningen uppger 67 procent att det innehåller inaktuell fakta. Fyra av tio elever har svarat att läromedlet om hbtq-frågor innehåller fakta som inte längre stämmer.

Skolornas egna syn på läromedlet bekräftar elevernas bild. I läromedelsundersökningen 2021 som besvarats av 538 skolor i landet säger var tredje skola att materialet innehåller inaktuell fakta, där 18 procent av skolorna uppger att de använder läromedel med en omodern syn på hbtq-frågor och klimatet.

– Vi vill att alla elever ska ha rätt till objektiva, lättillgängliga och uppdaterade läromedel. Fokus ligger ofta på den bristande tillgången på läromedel, med rätta, men vi måste också prata om innehållet. Det är inte rimligt att använda daterade läromedel när undervisningen ska handla om feminism, klimat eller hbtq-frågor, säger Fredrik Bengtsson som är vd för kunskaps- och läromedelsföretaget NE.