I Österrike har man de senaste veckorna kunnat köpa en speciell variant av den populära hamburgaren Whopper. Antingen med två överbullar eller två underbullar. ”Två likadana bröd för samma kärlek och lika rättigheter” förklarade de på sin Instagram.

Men många följare såg något annat och kampanjen sågades. Kritikerna menade att Burger King gjort en hamburgare med två bottoms och två tops.

Reklambyrån som låg bakom kampanjen pudlade tidigare i veckan på Linkedin och konstaterade att de ”tänkte fel”.

”Pride Whopper är en del av vår kunds engagemang som officiell partner till Vienna Pride. Kampanjen inkluderar en influencerkampanj med stolta medlemmar från det österrikiska hbtqi-communityt. Vi på JvM Donau är stolta över det queera communityt inom vårt företag. Tyvärr blev det ändå fel och vi kontrollerade inte tillräckligt med communitymedlemmar för andra möjliga tolkningar av Pride Whoppern” skriver de och ber om ursäkt till personer som kan ha blivit kränkta.