Target har 1948 butiker runt om i USA och rankas som det 32:a största företaget i USA. Under Pride-månaden juni har butikskedjan de senaste åren blivit mer och mer aktiva i sitt regnbågsstöd och skyltat upp en egen kollektion med regnbågsprylar.
Men i år emottog Target flera hot för sin öppenhet. Felaktiga inlägg spreds i sociala medier om att butikerna sålde ”tuck-vänliga” plagg till barn, alltså plagg som trycker till könsorganet för att det ska se slätt ut nertill. Detta fick anti-HBTQ+grupper att se rött och uppmanade till bojkott av Target. Det gick i vissa fall så långt att homofober ringde in bombhot och stormade butiker för att riva ner regnbågsskyltningen.

Target fegade ur och drog tillbaka vissa varor, och i en del butiker i amerikanska södern flyttades Pride-varorna längre bak i butiken och placerades mer undangömt. Butikskedjan motiverade dessa drag med att de var oroliga för personalens säkerhet.
Targets agerande fördömdes snabbt av HBTQ+organisationer som GLAAD som menade att man tog tillbaka det stöd som man visat de senaste åren.

2012 började Target sälja Pride-relaterade varor, och 2014 förekom samkönade par i deras annonser för första gången.
Man har också skänkt pengar till flera regnbågsorganisationer genom åren. Allt detta har gett avkastning och 2016 och 2017 var Target HBTQ+personers favoritmärke. Och hade fantastiska 100 av 100 i rating i Human Rights Campaign Corporate Equality Index tack vare sin progressiva attityd kring HBTQ+anställda.

Men 2023 visar sig nu bli ett dystert år för Target då man minskat sin försäljning med 5,4 procent det senaste kvartalet på grund av bojkotten från homofoba konsumenter och HBTQ+konsumenter som känner sig svikna. Företagets VD Brian Cornell bekräftade under en presskonferens att minskningen delvis beror på kontroversen kring Pride-månaden, och menar att de ska ta lärdom av vad som hänt och ”försöka navigera sig fram i ett föränderligt samhälle”.
Företagets utvecklings-boss Christina Hennington utvecklade resonemanget: ”Reaktionerna är en signal för oss att pausa, anpassa oss och lära oss så att vår framtida satsning balanserar firande, inklusivitet och ett brett tilltalande”.

Nästa år framåt maj vet vi hur Target väljer att vända sin kappa.