En reklamskylt i Virginia har fångat världens uppmärksamhet med budskapet att ingen föds som gay, beviset är enäggstvillingar. Skylten avbildar två identiska män, en homosexuell och en heterosexuell, med budskapet att forskning på tvillingar talar sitt tydliga språk.

”Något man väljer eller lär sig”
Enligt organisationen Parents of Ex-Gays, som ligger bakom skylten, delar inte identiska tvillingar alltid sexualitet. Om en av dem är homosexuell är nödvändigtvis inte den andra det. Med detta som utgångspunkt slår man därmed fast att homosexualitet är något som man väljer eller lär sig, inget som på biologisk väg förekommer.

– Vi anser att forskning kring enäggstvillingar påvisar att ingen föds som homosexuell, säger en representant för gruppen bakom reklamskylten.

Hbtq-organisationer i USA är ursinniga över reklamskylten.

– Jag är chockad och väldigt besviken att vi år 2014 har en skylt i vår stad som sänder ut denna typ av hat, säger en representant för en lokal hbtq-organisation i Richmond, detta rapporterar nyhetssajten Advocate.

Övriga motståndare till reklamskylten kallar den vetenskapligt missvisande.

– Enäggstvillingar delar visserligen samma genetiska grund, men man ska komma ihåg att även tvillingar är två olika personer. Denna organisation söker inte efter sanningen eller träffsäkra resultat utan vill enbart marknadsföra sig själva. Den senaste forskningen visar snarare att det finns en länk mellan genetik och sexualitet, det är upprörande att man betalar för reklam som sprider denna typ av missinformation, sa Wayne Besen, representant för en nationell hbtq-organisation i USA.

Mannen på skylten reagerar
Även mannen som visas på reklamskylten har reagerat kraftigt mot kampanjen. Han tillägger dessutom att han både är gay och inte har någon tvilling.

– Vänner började kontakta mig och berättade om reklamen i Virginia. Det är skakande att denna typ av hatiska budskap ännu förekommer. Jag har levt som öppet homosexuell i hela mitt liv och jag vet att jag föddes som gay, säger Kyle Roux till lokala medier.

Enligt Roux är bilderna som används i kampanjen nästan 10 år gamla och kommer från en tid då han arbetade som modell.

På sin hemsida skriver organisationen bakom kampanjen att folk förtjänar att veta sanningen om alla män, kvinnor och barn som lyckats vända sig bort från samkönad attraktion och bli heterosexuella igen.