Det var i tidningen Travel + Leisure som hotellkedjan Hiltons annons publicerades. Bilden visar ett gaypar som ligger i en säng och håller om varandra medan de lyssnar på musik.

Reaktionerna från organisationen American Family Association (AFA) lät sig inte vänta. För att protestera mot annonsen har de lämnat in 50 000 namnunderskrifter till tidningens chefredaktör Nathan Lump.

I protesten skriver AFA att Hilton genom annonsen ”avsiktligt marknadsför främjandet av homosexualitet till en stor del av befolkningen som anser att tanken på två män som sover tillsammans är onaturlig och stötande”.

Nu har Nathan Lump, som själv är homosexuell, svarat på kritiken med ett öppet brev där han förklarar att han är stolt över publiceringen av annonsen.
– Man skulle också kunna säga att Hilton med annonsen marknadsför glädjen i att resa och den enkla lyckan som två personer kan dela när de slappnar av och bor på ett fint hotell tillsammans. Men så är ju jag inte en av dem som känner mig stött av tanken att två män sover tillsammans, eftersom det är något som jag själv gör varje natt, skriver Lump på Travel and Leisures hemsida.

Läs hela Lumps svar här!