One Million Moms är en sammanslutning av bokstavstroende kristna i USA som flera gånger rört upp mindre mediastormar då de skriker ”bojkott!” så fort något inte faller inom deras ramar för vad som är rätt och riktigt.
Nyligen angrep gruppen den svenska klädjätten H&M efter att ha sett reklamfilmen ”She´s a Lady” och dragit slutsatsen att Muay Thai-boxaren Fatima Pinto är en man klädd i kvinnokläder. Detta föll inte One Million Moms i smaken, och inte heller klippen med två unga brudar som kysser varandra i en pool, eller kvinnor i väldigt lite kläder, passade 1MM. Däremot missade de lustigt nog att modellen Hari Nef, som är trans, skymtades i filmklippet…

De gick i alla fall ut med ett pressmeddelande:

”1MM är inte säkra på H&M:s tankeprocess bakom den nya tv-reklamen, men om tanken är att förolämpa kunder och familjer så har de lyckats. H&M:s nya She´s a Lady-reklam inkluderar vad som ser ut att vara en man klädd som kvinna, en annan kvinna i för små underkläder, och två tonåriga tjejer som kysser varann under vatten.

”Föräldrar finner den här typen av reklamfilmer olämplig och onödig med tanke på H&M:s storhet bland tonåringar. H&Ms marknadsavdelning kanske tror att den här typen av reklam är politiskt korrekt, men den är inte bara äcklig och förvirrande för barn. Den driver också LGBT-communityts agenda. Låt H&M veta att deras nya reklam är oansvarig!”

Och så uppmanas de som är missnöjda med reklamfilmen att maila klädjätten omgående.
Men frågan är om bojkotten får nån spridning.

One Million Moms må låta stora men bara 3540 personer följer dem på Twitter, och FB-sidan lockar som mest sju likes per inlägg. 1MM är en avkomma till betydligt större, American Family Association, som är emot samkönade äktenskap, aborter och porr, och kämpar för kristna värdegrunder. De driver 200 radiostationer i 33 stater, och grundades 1977. 1MM har än så länge inte alls lyckats växa till sig, trots uppmärksammande attacker mot bland annat soppföretaget Campbells användning av två pappor i en reklamfilm, och att klädföretaget JC Penney använde Ellen deGeneres i en reklamsnutt.