På Leijonbarens utegård samlades på tisdagskvällen ett 40-tal entreprenörer och företagare som är intresserade av att utveckla Stockholms som gay-stad.
Arto Winter från Mälarpaviljongen berättade om idén bakom nätverket och hur man ”genom att bygga broar” kan utveckla gaylivet för såväl boende i Stockholm som för inhemska och utländska besökare.
Christina Guggenberger som arbetar med gayprojektet inom Stockholm Visitors Board informerade bland annat om den stora gaykryssningen som anländer Stockholm den 19 juli i år.
– Förra året räknade vi med att 2-300 av de 2000 passagerarna skulle stanna i Stockholm. Det blev 85% och jag har fått oerhört mycket positivt gensvar efteråt, berättade hon.
– Och det är ni som gör Stockholm, ni som tar emot de internationella gästerna, konstaterade Guggenberger.
Stockholms gayprojekt har arbetat sedan 2005 med att göra en riktad marknadsföring till gayresenärer via bland annat turistmässor och genom att bjuda in journalister från hbt-media till Stockholm.
Jonah Nylund och Claes Nygren från Stockholm Pride berättade att festivalen sålt nio gånger så mycket biljetter som tidigare år vid denna tid.
– Vi är faktiskt lite oroade för att vi kommer sälja slut, sa Claes Nyberg vid träffen. Så har ni vänner som planerar att komma hit så se till att de köper DogTags i tid.

Efter detta första mingel kommer Stockholm Gay Life att träffas den 12 juni och under EuroPride den 29 juli. Träffarna är öppna för entreprenörer och företagare som är intresserade av gay och hbt-arrangemang och att ”produktutveckla” Stockholm som gaystad.

Intresserade entreprenörer och företagare kan anmäla intresse för nätverket och få mer info om mingelträffarna genom att maila till Stockholm Gay Life.

Stockholm Gay Life programförklaring:

Bakgrund:
Stockholm Visitors Boards gayprojekt gör stora satsningar för att öka den internationella gayturismen till Stockholm och har under en tid efterfrågat samarbete med det lokala näringslivet i staden. Hösten 2007 samlades en grupp affärsdrivande aktörer i Stockholm för att diskutera formerna för ett sådant samarbete. Med utgångspunkten att gaypubliken är en viktig målgrupp, resulterande diskussionerna i tillskapandet av samarbetsorganisationen Stockholm Gay Life.

Vision:
Stockholm är en spännande stad med stor potential. Vi vill genom Stockholm Gay Life arbeta för att attrahera såväl utländsk som inhemsk gayturism till staden. Genom ett bättre organiserat samarbete mellan olika näringsidkare vill vi utveckla Stockholm som en levande gaystad att vistas i och framförallt besöka. Vi vill även öka mångfalden av aktörer som kan vara med och verka för att utbudet för målgruppen breddas och utvecklas. Med Stockholm som nav i Östersjöregionen, vill vi också bidra till ett bättre klimat för gayföretagande i Baltikum och skapa förutsättningar för turism i närområdet.

Syfte:
Stockholm Gay Life skall å sina medlemmars vägnar vara en samtals- och samarbetspart till myndigheter som till exempel Stockholm Visitors Board och Handelskammaren i Stockholm.

Genom att fokusera på evenemang, underhållning, mode, kreativitet, gastronomi och kultur för gaypubliken kommer det internationella intresset för staden att öka och därmed skapas ett levande utbud för stadens egna invånare såväl som besökare.

Genom ett fungerande samarbete mellan de olika aktörerna skapas goda förutsättningar för lokala näringsidkares verksamhet.

Genom Stockholm Gay Life vill vi verka för att hela Östersjöområdet utvecklas till ett tryggt, levande och attraktivt område för gaypubliken.