1976 startade det som idag heter den Kristna Regnbågsrörelsen – EKHO. Tre aktivister tog initiativ till ett nätverk av troende inom RFSL. Ett modigt beslut med tanke på såväl ignorant och selektivt Bibel-läsande kyrkor som en gaymiljö där förakt mot troende var vanligt.

Modiga likt de inom den muslimska världen som idag tar stegen till att förändra attityder och selektivt läsande av Koranen.

Arbetet som den Kristna Regnbågsrörelsen EKHO bedrivit, tillsammans med teologer, lekmän och präster inom olika samfund, har lett till att allt fler kyrkor idag skriver under på tolkningen att ”störst av allt är kärleken”.

I flera länder, däribland Sverige, har judiska församlingar gjort en liknande resa och katolska hbtqi+organisationer har bidragit till öppnare diskussioner i USA, Tyskland, stora delar av Latinamerika och i Vatikanen. Sedan några år finns en synlig grupp inom Katolska kyrkan i Sverige som blivit en trygg samlingsplats och en utgångspunkt för teologiska samtal.

Även om Sverige befriade sig från idén om en statskyrka 2000 så har Svenska kyrkan fortsatt ett stort inflytande över det offentliga samtalet.
Det gör därmed skillnad om tonläget påverkas av ärkebiskop Martin Modéus som höll invigningstalet vid Stockholm Pride eller av Sverigedemokratiska riksdagsledamoten Jessica Stegrud och kristdemokratiske lokalpolitikern Aday Bethkinne. De två hyllade anti-Pride-upptåget i Kungsträdgården som hölls samtidigt med paraden. Ett anti-Pride-upptåg illa förklätt till en nio timmar lång ”lovsång” till Jesus.

Den 21 september kan knappa 5 miljoner medlemmar i Svenska kyrkan lägga sin röst i kyrkovalet. Vid det senaste valet 2021 deltog 900 753 personer, eller endast 18,4% av de då röstberättigade.

Ett val som naturligtvis gäller kronor och ören men till stor del även handlar om med vilken röst som den dominerande kristna kyrkan i Sverige skall tala och som konsekvens om församlingar och dess företrädare skall fortsätta inkludera regnbågspersoner i sin verksamhet. Än mer konkret om kyrkan skall ta del av Pridefiranden landet över, eller om hon skall återgå till uttolkningar av Bibeln där enstaka utvalda citat utgör grunden för att isolera och utesluta; i ”lovsång” protestera mot Pride. Och därmed påbörja resan bort från budskapet om att kärleken är störst av allt.

Tidigt valde Sverigedemokraterna att satsa på just kyrkovalet för att den vägen påverka samtalet om bland annat samkönad kärlek och könsidentiteter och låta kyrkan regrediera till det de kallade en ”Fädernas kyrka”. Med under 20% valdeltagande såg de möjligheten att genom en effektiv mobilisering skaffa sig inflytande. I kyrkomötet tog de också plats långt innan de lyckades nå riksdagen.
I förra valet tappade dock SD fem platser. Det än mer militant högernationalistiska Alternativ för Sverige tog tre av dem.

Även nu satsar anti-hbtq-grupperna med förhoppningen att få medlemmar kommer rösta i valet. Med en ”stolt och svensk kyrka” skall Sverigedemokraterna enligt sitt kyrkopolitiska program få stopp på kyrkans engagemang i Pride som de påstår ”inte överensstämmer med kristen lära”.
I det kyrkopolitiska programmet ges utfallen mot Pride en central plats. Mer så än att förhindra religionsdialog med muslimer. De hyllar en ”svensk” kyrka som värnar ”kärnfamiljen” och ”av kärlek och trofasthet” tar avstånd från transpersoner.
Så trofast som biskop Vergérus (spelad av Jan Malmsjö) var i Ingmar BergmansFanny & Alexander”. Med pekfingret pickande på unge Alexanders huvud.

I valet till kyrkomötet ställer även i år konservativa Frimodig kyrka upp. En kyrklig ”nomineringsgrupp” (det formella namnet på de olika grupper man kan rösta på) som anser att möjligheten till vigsel för samkönade par är ”olycklig” och som i stället på ”ett positivt sätt” vill berätta om att äktenskap mellan man och kvinna ger ”avgörande trygghet för alla generationer”.
Biskop Vergérus instämmer med trofast kärlek.

Tillsammans med Alternativ för Sverige hoppas dessa nomineringsgrupper på ökat inflytande med det centrala syftet att marginalisera homo-bi- och transpersoner i den Svenska kyrkan.
Mellan ”nomineringsgrupperna” där alla är organisatoriskt fristående från sekulära partier, förutom AfS, SD, Socialdemokraterna och Centerpartiet, finns flera synsätt på hur konflikten kring olika äktenskapssyn skall lösas. Men endast tre landsomfattande nomineringsgrupper som engagerat tar avstånd från regnbågsengagemanget.

Är du medlem i Svenska kyrkan och uppskattar att hbtqi+personer numera faktiskt är välkomna, att de som så önskar kan vigas i kärlek, döpa sina barn och fira gudstjänst under Pride?
Se då till att du liksom din familj och dina vänner röstar för att motverka de krafter som vill återgå till Fädernas kyrka där en Biskop Vergérus av ”kärlek” gav dig ”friheten” att välja mellan rottingen, ricinoljan eller den mörka skrubben.