.
Årets Pridefestivalens parkområde ligger i år på ny plats och man har tvingats hålla igen rejält efter att 2009 års festival fullständigt tömde den ”regnkassa” som träget byggts upp under åren innan. Men trots att föreningens julkampanj blev oroande lyckad, dvs att den gick nästan lite för bra med tanke på hur lågt biljettpriset var då, så ser siffrorna från Pride som QX fått ta del av, positiva ut.
Prides försäljning ser enligt de uppgifter QX fått dock ut att ha hämtat sig väl och låg i mitten av juli på samma nivå såväl antalsmässigt som intäktsmässigt som 2007, året innan EuroPride. Det betyder att det till idag sålts ca 5000 biljetter. Erfarenhetsmässigt kommer ca 40% av biljetterna att säljas under nästa vecka då festivalen pågår, och då huvudsakligen i form av dagbiljetter.
Jämfört med 2009, alltså förra året, ligger dagpassförsäljningen endast efter med 100 stycken totalt. Den dag som säljer absolut bäst är som tidigare år torsdagens schlagerkväll följt av lördagens avslutning i parken efter paraden.
Av de som köpt biljetter hittills utgör stockholmarna 63% varav 25% från Stockholms innerstad. Totalt kommer 27% av besökarna utanför Stockholm från södra Sverige och 10% från norra.
Av de utländska besökare som köpt biljetter är det norrmännen som toppar följt av britter och därefter finnar. Stockholm Pride är även populärt bland folk från Tyskland, Nederländerna, Danmark liksom USA.
Jämfört med besökarundersökningen 2001 ser det ut som att besökaren har blivit lite äldre med åren. 2001 dominerande gruppen 20-29 år medan det i år är tonvikt på 30-39. Pridefestivalen har uppenbart en stammisgrupp som hänger med år efter år.
Uppdaterad 2016-11-15