Admira Thunderpussy själv hade gått in i väggen efter fjolårets ”nej tack” från Pride, så hon rullades mest runt i en rullstol under första delen av kvällen. Men löften om lite fillers fick Drag Race-vinnaren på fötter och snart var hon med och presenterade dragkollegorna med sin ”sköterska” Bebulah Leigh

Vi inledde med Vienna Audior som gjorde Dalidas härliga Laissez-Moi Danser i blått och svart med fyra dansare,Och med en snygg liten ”ruveal”!  Göteborgska Kendi Cane följde upp och visade humor och bröst i ett åttiotalsinpirerat nummer. Sen blev det dragkings & lite ballroom med Drama Kings innan Dee Bugg bjöd på ett snyggt nummer med texten till låten bakom hennes Carl Philip-hyllning.

Ada Option gjorde ett coolt dramatiskt nummer i lack av Gagas Disease följt av Eris Arcana som tog över med ett av kvällens snyggaste nummer där hon gjorde dramatiska nya singeln Arcana i ett egenkoreograferat nummer i svart och rött. Urläckert! En egen balett i nämnda färger flankerade stjärnan i ett dramatiskt nummer som rev ner stora applåder.

Aris Arcana Foto: Olav Holten

Liam Teasem piskmixade sedan Anne-Lie Rydés En sån karl och THEOZ Som du vill innan The Haus of Marx, eller Sveriges svar på The Powerpuff Girls, bjöd på slick soulpop till tonerna av Doja Cats Born Again samtidigt som kläderna åkte all världens väg. LubriCunt, Venus Verze och Natalie Marx är damerna bakom den göteborgska trion.

Liam Teasem Foto: Olav Holten

QX-galanominerade Brenda Mandlar och Ceviche de Chocho gick sedan lite old school-drag med Liza with Z på deras eget vis med två ex av Judys dotter på Pridescenen. Numret avslutades med en snygg ”ruveal” i svartvitt av de två komiska essen.

Ceviche de Chocho & Brenda Mandlar Foto: Olav Holten

Drag Race Sverige-bekanta blondinen Almighty Aphrodite visade verkligen att hon utvecklats sedan hon lämnade dragrealityn och bjuppade på ett dansant nummer som bland annat vilade på DJ Braindeads Mayhem och Rihannas Rude Boy.

Almighty. Foto: Olav Holten

Kvällens mesta jubel fick Elecktra som gjorde entre till sin underskattade Viva Festival. Satan, vilken banger det är! Skånskan ställde skåp och hon visade verkligen att hon är en av Sveriges främsta dragdonnor. Sicken festivalfeeling! Självklart fick Sveriges självutnämnda Beyoncé göra ännu en låt, och då blev det hennes cover på Guld och gröna skogar.

Miss Tobi gav oss sen Kylie de Luxe i rött innan Mama Cava och Imaa Queen gjorde nya singeln Mmmm. Cherry Wilder spann vidare på ”egna röster” och gav sig sturskt i kast med Wicked-klassikern Defying Gravity innan hon brände av en rockig Queen of The Night.
Comebackande Babushka dök sedan upp till tight tunga toner. Vilket ljuvligt återseende av den skånska humordrugan! Babushkas kuliga klubbrökare om ”extra sås” bröt verkligen av på ett otroligt effektivt sätt. Heja!

Babushcha. Foto: Olav Holten

”Vill ni ha country eller drag?” skanderade sedan Admira från scenen som en direkt pik angående det obegripliga inslaget från fjolårets Pride. Vad tror ni publiken svarade?

Kvällen kulminerade sedan med ett gäng superstars: Nyss från Brasilien-hemkomna Fontana inledde med egna danspopen Dance or Die innan hon tog sin stora idols Work Bitch till akrobatiska höjder där hon bland annat gick upp (?) i brygga. Hennes Drag Race Sverige-kollega tillika QX-covergirl, Vanity Vain, följde sedan med ett nummer som fick publiken att gå ”Gaga” med klädbyten och intensiv dans.

Elecktra återvände sedan med sina superhits Unna Däj och Mellodängan Banne Maj. Det gick en liten rysning över kroppen när publiken höjde näven och skanderade med i textraden ”Banne Maj, vi har all rätt att finnas”. För mig är det fasiken en av de bästa Pridelåtar som gjorts.

Babsan var näst sist under den lyxiga kvällen och tackade volontärerna och puffade för sina nya bok som kommer i höst innan det blev lite allsång till Ge mig en spanjor.

Admira lät sig till sist överatlas om att hon skulle återvända till dragscenen på riktigt och gjorde sin Hon är här nu innan hon fick sällskap av alla kvällens stjärnor.

Så, välkommen tillbaka Admiras Glamspäck säger jag! Nu kan vi väl för fasiken spika detta som en fast tradition lika säker som torsdagarnas Schlagerpride? Sveriges starkt växande, och galet talangfulla, dragscen förtjänar både den här scenen och detta fönster. Särskilt efter denna starka uppvisning.
”Nu jävlar är vi tillbaks”, som Admira frankt uttryckte det från scenen.