Stockholm Pride inrättar ett kansli och har den 1 oktober anställt Jesper Hansén som verksamhetschef – föreningens första året-runt-anställning sedan starten 1998. Satsningen möjliggörs inom ramen för samarbetet med Stockholms stad och syftar till att ge organisationen större stabilitet och långsiktighet.

– Den viktigaste vinsten är hållbarheten. Vi har tidigare arbetat nästan enbart på kvällar och helger vid sidan av våra dagjobb, vilket har varit en stor utmaning. Med anställd personal kan vi frigöra mer tid och energi för volontärerna och styrelsen, säger föreningens ordförande Michal Budryk till QX.

Hansén, som har lång erfarenhet från civilsamhället och senast varit Stockholm Prides marknadschef, får uppdraget att bygga upp och leda kansliet. Två ytterligare tjänster ska rekryteras, dels en kommunikatör och så en administratör.

– Det känns fantastiskt att få arbeta med en organisation som betyder så mycket för så många och fortsätta utveckla festivalen för hbtq+-personer, säger Jesper Hansén i ett pressmeddelande.

Även föreningens vice ordförande Vera-Linn Lanängen kallar i samma pressmeddelande beslutet en milstolpe: att anställa en verksamhetschef och bygga ett kansli ”ger organisationen stabilitet och långsiktighet och stärker vår förmåga att utveckla festivalen ytterligare”.

– Det här innebär också att kunskap och erfarenhet stannar kvar i organisationen. Tidigare kunde volontärer bränna ut sig och försvinna snabbt, men nu får vi en stabilare grund att bygga vidare på, menar Michal Budryk i samtalet med QX.

Satsningen hänger ihop med en bredare förnyelse av arbetssättet, där festivalområdet enligt planerna flyttas från Östermalms IP till Slakthusområdet – där även föreningens nya kontor kommer att ligga.