Inför nästa veckas årsmöte presenterades i torsdags en rapport från HBTQ-Festivalen som på alla fronter pekar uppåt!
– Jag är såklart jättestolt och det är fantastiskt, säger festivalgeneralen Tasso Stafilidis till QX.se.
Den 23 november är det årsmöte för HBTQ-Festvalen och då lämnar såväl nuvarande ordföranden Marcus Gustavsson liksom Tasso Stafilidis sina poster. Men de lämnar över efter att festivalen på tre år växt till sig på ett imponerande sätt.
Deltagarmässigt har man ökat från 10 000 till 127 000 från 2009 till 2011 års festival. Paraden startade 2010 med 3 000 deltagare, i år var det 8 000 som gick med och 20 000 som beräknas ha tittat på. Antalet funktionärer var 2009 10 stycken, i år mellan 200 till 250. Och samarbetspartners är i år 303 mot 50 stycken 2009.
På den ekonomiska sidan är HBTQ-festivalen i jämförelse med storebror Stockholm Pride något annorlunda uppbyggd. Tasso Stafilidis, som varit heltidsanställd, berättar att festivalen enbart arbetar utifrån säkrade intäkter.
– I Göteborg byggs det på att jag beställer och kan köpa in endast om jag vet att jag kan betala för det, vi har inte en ekonomi som bygger på prognostiserade intäkter, berättar han och anger att han själv har ”styr ekonomin med järnhand”.
HBTQ-festivalen har ett starkt ekonomiskt stöd från Göteborgs kommun med 800 000 kronor, regionen bidrar med 300 000 och dessutom kom i år ett stöd från Stiftelsen Framtidens Kultur på 500 000 kronor. Bidragen har därmed totalt ökat från 350 000 år 2009 till1,6 miljoner i år. På sponsorsidan har man sett en ökning i reda pengar från 1 500 kronor 2009 till 350 000 i år och värdet av olika former av barterlösningar, där sponsorerna tar kostnader eller gör andra former av utbyten av tjänster har ökat från 100 000 år 2009 till 7 miljoner i år.
Festivalen har haft 1 heltidsanställd plus praktikanter och en halvtidstjänst på nystartsjobb. I slutsatserna som görs i rapporter sägs att antalet anställd behöver ökas för att klara att upprätthålla och utveckla festivalen framåt. En utveckling som man bedömer kräver fortsatta bidrag.
Iför 2012 vill festivalen satsa på färre kultur- och konstprogram, men med högre kvalité, Regnbågsparken flyttar in i Trädgårdsföreningen och man planerar att satsa ytterligare på marknadsföring och mediaproduktion.