Lagom till invigningen av WorldPride har en 170 kilos industri-tvättmaskin i rosa har placerats på Gustav Adolfs torg i Malmö. Maskinen, som står och tvättar en regnbågsflagga, har lockat till sig nyfikna blickar från förbipasserande, och många stannar till för att ta bilder. Men det finns en god tanke bakom det hela. QX ringde upp konstnären Filip Rahim Hansson som hoppas få igång en diskussion kring pinkwashing.

Du har placerat en stor, rosa tvättmaskin mitt på torget i centrala Malmö. Berätta varför?

– Det är en symbol för pinkwashing. Jag vill lyfta begreppet pinkwashing. Min tvättmaskin tvättar en regnbågsflagga. Jag tycker verket talar för sig självt. Det är ett väldigt brett begrepp, och det tar aldrig riktigt slut. På ett sätt är hela fenomenet väldigt bra och viktigt för hela Priderörelsen, men å andra sidan är det väldigt urholkande. Och det är problematiskt: när olika partier går ut och säger att man är HBTQ- eller queervänliga, men när det kommer till kritan hade de röstat ner ett förslag som hade gynnat HBTQ-rörelsen i riksdagen. Hur kan man då delta i ett Pridetåg?

– Det finns företag som betalar för en plats i Pridetåg, och ändå inte anställer en transperson på en intervju på grund av det. Det blir väldigt fel. Det är det jag vill belysa. Att det finns ett begrepp som inte så många kanske känner till.

Pinkwashing är något som provocerar många i HBTQ-världen. Andra kanske inte har full koll, som sagt. Hur definierar du pinkwashing?

– På Wikipedia står det att det är olika former av hyckleri. Det tycker jag är rätt talande: det är hyckleri. Man säger att man är något, sen står man inte för det. Det finns olika sätt att se på det. Så länge man säger att man är för att alla ska få lov att älska vem man vill, så är det jättebra. Allting som görs i den riktningen är egentligen bra för rörelsen, eller hur? Men när man bara pratar och inte agerar, det är då det blir konstigt.

– Men åter till din fråga, vad är pinkwashing? Det är när man inte kan stå för det man marknadsför. När man marknadsför en bluff.

Runt Pride ser vi att många företag ändrar sin logga på Facebook till en regnbågsfärgad variant. Kan det ändå finnas något positivt i det? Vad är rätt sätt att gå tillväga för företag som vill stötta HBTQ-rörelsen?

– Frågan är om det finns ett rätt sätt för företag att göra det? Eller om det bara går att göra politiskt, i ett parlament. Så fort du gör det för att tjäna pengar på det, så blir det typ fel. Men samtidigt är det bra när föreningar ställer sig bakom saker. Men då borde man kunna ställa sig bakom saker utan att marknadsföra att man gör det. De flesta företagen har ju redan en profit. Då behöver du inte tjäna pengar på din välgörenhet. De som vet om att du stöttar och gör bra saker, de vet om det och de kommer också att ge dig något tillbaka.

Filip Rahim Hansson tvättar en regnbågsflagga på Malmö Pride

Tvättmaskinen kommer stå uppe på Gustav Adolfs torg under hela Pride, fram till 22 augusti. Sedan hoppas Filip Rahim Hansson att den ska få en permanent plats någonstans i Malmö.

– Min dröm är att den ska få stå inne i stadshuset i Malmö, så att politiker blir påminda om att inte bara prata om inkludering, utan också genomföra det. Att göra något på riktigt. Jag vill att den ska leva längre. Den får inte glömmas bort.

Stockholm Pride skapade rubriker när det blev känt att TikTok går in som sponsor. I Köpenhamn avbröt man samarbetet med Nestlé efter högljudda HBTQ-protester. Vad tycker du om att Pridefestivaler går i säng med problematiska partners?

– Jag har inte följt de exakta frågorna. Jag vet om att det försiggår. Vad tycker jag om att Pride tar emot pengar från olika organisationer? Frågan är, vad gör man för pengarna? Och vad vill de företagen? Man måste kolla på de specifika fallen.

– Sen finns det ett värde i att Pride blir genomfört, och då kanske man behöver pengar. Om inte staten går in, var ska man då få pengar ifrån? Hur ska man då kunna lyfta viktiga frågor? Man måste väga för och emot, och någonstans hoppas jag på att deltagarna själva prioriterar det som är viktigt under Pride. Att man går på föreläsningar på Pride House istället för att plocka upp flygblad från de här orimliga aktörerna.

Slutligen: hur tvättar man bäst en Prideflagga? Är det i 40 eller 60 grader?

– Nittio! Haha.