Isabella Lindström står för idé och översättning när operan Zanetto får möta den svenska queer-publiken. Hon snubblade över denna relativt okända opera av tonsättaren Pietro Mascagni av en slump, och föll direkt:

– Det är så otroligt välkomponerat. Vackert, melodiöst och samtidigt i perfekt harmoni med texten och dramat; väldigt lätt att lyssna på, berättar Isabella för QX.se.

Hon spelar också rollen som Silvia mot Rebecca Fjällsby som Zanetto. Pianist är Maja Korp och för regin står Lotta Lindqvist.

Vad gör att föreställningen passar bra för Pride?

Zanetto handlar om två personer som dras till varandra men inte riktigt vågar, eller kanske inte ens förstår att det de känner är förälskelse. Och båda rollerna sjungs av kvinnor. Bara det räcker ganska långt för mig! säger Isabella.

– När jag läste texten var det som att läsa en historia om internaliserad homofobi – något som borde diskuteras mer! Även i vår moderna ”upplysta” kultur med pinkwashing och folkkära bögar (Mark och Jonas, jag tittar på er), finns massor av homofobi kvar. Sen är Zanetto också en saga. Jag kan se verket som en färgsprakande barnopera med massor av rekvisita: Trollsländor, glittrande juveler, fåglar, överdådiga blommor och regnbågar typ – det är också ganska Prideigt!

Isabella Lindström, Maja Korp & Rebecca Fjällsby

Att bögar älskar opera är en gammal klyscha. Men gör flator det?

– Det korta svaret är nog ”Ja, fast de vet inte om det än!”…? Visst finns det operaflator, men tyvärr ingen etablerad kultur kring det. Det kanske inte är så konstigt, med tanke på att många operor handlar om straighta kvinnor som suktar efter nån tråkig tenor, blir illa behandlade på olika sätt och sen antingen dör eller blir galna på slutet… Som flata har en ofta kämpat för att bryta sig ur det där kvinnoidealet, en heterotjej som offrar allt för en snubbe. Sen har det nog funnits ett annat ideal, som säger att en flata ska vara tuff. Och lyssna på skramlig punk, inte opera. Vilket är konstigt, för opera är ju jättetufft!

Hur ser målgruppen ut tänker du?

– Oj, vilken svår fråga! Jag skulle vilja säga att operan verkligen är för alla. Den handlar om grundläggande känslor; förälskelse, skam, längtan, osäkerhet… Så alla som någon gång känt sig dragna till en annan människa är nog målgruppen!

Och vem vore drömgästen i publiken?

– Drömgästen är någon som ännu inte vågat sig ut ur garderoben!

Under Pride framförs ett utdrag ur Mascagnis enaktsopera där publiken får inblick i den pågående arbetsprocessen. Planen är att hela operan ska framföras i samarbete med Folkoperan under hösten eller våren. Läs mer här…