Årets Stockholm Pride har tagit upp marknadsföringen via sociala medier i år. Från tidigare års lite mer underhållande kampanjer om hur hetero man är så har kampanjen i år fått ett mer allvarligt, och kanske provokativt, innehåll.
Stockholm Pride vill med hjälp av twitter nå ut i de ryskspråkiga nätverken med budskap om att man skall komma till Stockholm Pride. En festival som kan genomföras utan risk att, som i Ryssland, förbjudas.
– Att fira sin kärlek oavsett kön, sexuell läggning, etnicitet och könsidentitet är en demokratisk rättighet. Med årets tema ”Familj” passar vi på att med humor och kärlek även rikta en speciell inbjudan till alla i Ryssland att fira Pride med oss, säger Jörgen Eriksson, festivalchef för Stockholm Pride.
På sajten gowest2013.com kan man komponera några olika budskap, få det översatt till ryska, klicka på att tweeta det och så vips hamnar det i den ryskspråkiga cyberrymden! Och därmed, om tillräckligt många hjälper till samtidigt, så skapas ett ”trending topic på Twitter ”, dvs det hamnar på olika typer av topplistor.
Förhoppningen är att påverka ryska opinionen genom att med provokativ humor få dem att ändra synsätt i hbt-frågor. Och att ingjuta mod i ryska hbt-personer.
Och såklart, sprida budskapet om att Stockholm Pride arrangeras första veckan i augusti även detta år! Men en massa ryssar!