Sydsvenska dagbladet uppgav i helgen att Elisabeth Ohlsons fotografi ”Paradiset” kan komma att hängas upp i S:t Pauli kyrka i Malmö.
Enligt ordföranden i församlingsrådet och ledamoten av kyrkofullmäktige, socialdemokraten Carin Larsson är ”tiden mogen”.
När fotografiet hängdes upp till höger om altaret i mäktiga S:t Paul kyrka på Kungsgatan i Malmö uppstod en het diskussion. Den avtäcktes vid första advents-gudstjänsten 2019 och hade då kommit från Skara domkyrka dit Elisabeth Ohlson skänkt den redan 2012 i samband med SvTs program ”Konstkuppen”, men där de tackat nej.
”Tavlan visar att guds kärlek omfattar alla människor, att alla människor är skapade till guds avbild”, sa prästen Helena Myrstener i S:t Pauli efter att hon fått med sig församlingen på att ta emot tavlan. Myrstener menade redan du just att ”tiden är mogen”.
Men då varden inte det. Altartavlan debatterades landet runt och och kyrkoherde Per Svensson valde efter elva dagar att ta ner den igen. ”För många obesvarade frågor”, förklarade han i ett pressmeddelande. ” Jag vill understryka att tavlan har inget att göra med var Svenska kyrkan står gällande HBTQ-frågorna, vilka vi oförtrutet arbetar vidare med,” sa han vidare.
Verket är en tolkning av renässansmålaren Lucas Cranachs Adam och Eva men där det i Ohlsons tolkning är Eva och Eva och Adam och Adam, och så en transperson som ormen i trädet.
Den kritik som lyftes var att fotografiet kunde tolkas som ”transfobiskt”. I bilden avbildas ormen av transaktivisten Maria Hansson. Att just en transperson skulle vara den ”onda ormen” menade några kritiker skulle kunna misstolkas. Maria Hansson själv avfärdade detta i en debattartikel på QX Opinion: ”Jag känner faktiskt många andra transpersoner, och ingen av dem anser sig vara exkluderade, på grund av att jag gestalter ormen i livets träd.” Även Ohlson avfärdade oron och konstaterade för SvT Kulturnyheterna ”Beslutet beror på att vi i Sverige inte är mogna att ha en altartavla i det heliga rummet med hbtq-anknytning, vi är helt enkelt inte där ännu.”
Men nu ser det alltså ut som att altartavlan, i form av Elisabeth Ohlson fotokonst, kommer att hängas upp igen, men dock inte som just en altartavla utan på annat ”säkert sätt” och på annan plats i kyrkan.
En print av Paradiset hänger på en annan högprofilerad plats i Sverige; i statsminister Ulf Kristerssons och Birgitta Eds privata del av statsministerbostaden Sagerska huset i Stockholm. En av flera va Elisabeth Ohlsons fotokonst som inköpts av statsministerparet.