Efter att Meta meddelat att politiska partier, Valmyndigheten men också organisationer som arbetar för bland annat miljön och för mänskliga rättigheter är portade från att annonsera, har RFSL skapat ett ”hemligt typsnitt” som Metas AI inte kan läsa.
Tillsammans med en kommunikationsbyrå har RFSL tagit fram The Human Writes Font, ett ”typsnitt” som är läsbart för människor men osynligt för Metas AI-övervakning. Genom att skriva budskap i fonten och göra dem till bilder går annonserna under Metas radar.
– Meta säkrar ju inte att politiska budskap blir transparenta, utan de inför censur istället. Det är det som vi reagerar på kraftfullt, säger RFSL:s kommunikationschef Felix König till QX.
Bakgrunden är EU:s nya förordning 2024/900 om politisk annonsering, som trädde i kraft i oktober. Syftet är att öka transparensen kring vem som står bakom politiska budskap, vem som finansierar dem och hur annonser riktas. Det är något RFSL säger att de välkomnar.
– Intentionen är väldigt god. Det gäller att skydda bland annat att de stora techbolagen inte ska registrera oss och vår sexuella läggning och allt vad det är, säger Felix König och pekar på att alla som följt utvecklingen i västerländska demokratier de senaste tio åren förstår varför reglering behövs, med valpåverkan och dolda aktörer i bakgrunden.
Problemet, menar han, är hur Meta valt att svara.
Sedan den 6 oktober 2025 har Meta stoppat all politisk annonsering på sina plattformar inom EU, i stället för att bygga verktyg som följer förordningens krav. Det innebär att budskap om klimat, hbtqi, jämställdhet och flyktingstöd nu stoppas som ”för politiska”, även när de inte är knutna till något parti.
– Meta är visserligen ett privat företag, men de är också med sina plattformar en av de viktigaste, om inte den viktigaste, plattformen för demokratiskt samtal i Sverige. Och i jättemånga andra länder. Så när de fattar den här typen av beslut så får det ju stora efterverkningar för vår demokrati. Vi behöver ställa oss frågan: vad händer med demokratin om stora techbolag styr den? Det är den frågan vi vill lyfta med den här kampanjen, säger han.
För QX beskriver König hur RFSL och andra ideella organisationer använt Metas annonssystem för att relativt billigt kunna nå de målgrupper som de vill nå ut till med sin information.
– Det finns annonssystem på de här plattformarna där man kan utgå ifrån vad människor har för intressen och vilken typ av sidor man har interagerat med. Och det har kunnat vara ett kostnadseffektivt sätt för ideella organisationer att nå ut med sina budskap till relevanta målgrupper, säger han.
För RFSL har det varit ett verktyg för att delta i det demokratiska samtalet och sprida information om hbtqi-frågor. Samtidigt säger Felix König att integritet är centralt.
– För oss är det jätteviktigt att vi följer de EU-regler som finns, så att det ska vara helt transparent.
Det vi går på är att man uttrycker intresse för hbtq-frågor, inte specifikt vem man är som person. Onödig registrering är vi fortfarande emot, säger König och svarar med ett leende att RFSL inte slåss för att alla ska registreras på individnivå.
När Meta nu stoppar all politisk annonsering försvinner den möjligheten att nå ut.
– Nu stoppar man ju det. Och vi ser ju att Meta tar bort ganska grundläggande budskap som vi tycker inte har så mycket politisk färg. Det handlar om mänskliga rättigheter, grundläggande rättigheter. Det handlar inte om för eller emot ett parti eller en ideologi.
Att säga att transpersoner ska ha rätt att göra sin röst hörd, och kalla det för politiskt så att man inte kan annonsera om det tycker jag är en skrämmande demokratisyn, säger han.
König beskriver också hur Meta samtidigt gjort förändringar som gått i motsatt riktning när det gäller hat och negativt innehåll.
– Det som också har hänt i andra änden är att man har tillåtit mycket mer negativa budskap på sina plattformar. Till exempel sorterar man inte längre automatiskt bort inlägg där människor jämförs med smuts. Om någon skriver en sådan post tas den inte längre bort automatiskt, säger han.
Hbtqi-personer och rörelser upplever ett ökat hatinnehåll på plattformarna, samtidigt som information om hbtqi-frågor och andra rättighetsfrågor hindras i annonsflödena.
– När man gör det, och dessutom går extra hårt åt information kring hbtqi-frågor, då måste vi lyfta det som en viktig fråga, säger König.
Han hänvisar också till andra exempel: branschorganisationen Utgivarna har polisanmält Mark Zuckerberg efter att ha uppmärksammat omfattande deepfake-problem och bristande dialog från Meta, och Valmyndigheten uppger att de inte får publicera sina informationsannonser.
Det är inte bara stora kampanjer och opinionsbildning som påverkas. Även vanlig verksamhet som fester och evenemang riskerar att drabbas. RFSL har även tidigare haft problem med att få ut sexualupplysning i annonser, men upplever nu att ribban sänkts dramatiskt.
– Vi har sett, när vi jobbar med information kring särskilda frågor, till exempel sexualupplysning, att det ibland kunnat vara svårt för oss även tidigare. Men nu ser vi att ribban har sänkts något oerhört, säger han.
Har inte RFSL och andra organisationer gjort sig för beroende av Meta och andra techjättar. Från flygblad och dörrknackning till att ni nu sitter fast i några få företags händer?
– Exakt. Det är inte vilket företag som helst, utan en av de viktigaste plattformarna för hur vi diskuterar samhällsutvecklingen, säger König.
Samtidigt tror han att rörelsen delvis måste tillbaka till mer analoga metoder.
– Jag tror att vi behöver gå back to basics, absolut. Att mötas öga mot öga, i mindre sammanhang, att bygga gemenskap. Allt fler människor förstår betydelsen av det, säger han.
Men RFSL riktar även krav på politiken som konsekvens av Facebooks agerande.
– Om Meta kommer bibehålla de här reglerna behöver svenska regeringen och EU följa upp Meta och ställa tydliga krav. Den implementering de gjort av lagstiftningen är inte korrekt, de tar det för långt, säger König.
The Human Writes font som i alla fall ett tag kan lura Facebooks AI-övervakning.
The Human Writes Font har redan fått medialt genomslag, bland annat i DN och Expressen. RFSL ser det som ett sätt att både fortsätta nå ut och samtidigt göra problemet tydligt.
Verktyget ligger öppet på humanwritesfont.com, och RFSL vill att fler drabbade organisationer ska kunna använda det.
– Vi vill använda kommunikationen för att sätta ljuset på en viktig fråga. Vi hoppas att verktyget kan bidra lite till det demokratiska samtalet, säger König.
Samtidigt påpekar han att RFSL behöver stöd framåt.
– Det här skapar jättemycket utmaningar för oss att nå målgrupper och komma ut med vår information. Jag tror att alla kan enas om att vi verkligen behöver nå ut med information kring hbtqi-frågor så brett det bara går. Och det arbetet behöver vi fortsätta. Vi lyfter också att vi behöver mer stöd, alla bidrag vi kan få för att kunna fortsätta vårt arbete, säger han.