Det är lördagseftermiddag den 28 september 1946, en Cadillac modell V8 från 1939 kommer körandes på Södertäljevägen vid Segeltorp. Chauffören som håller 65 kilometer i timmen tappar kontrollen över bilen efter en långsträckt högerkurva och glider av vägen och stannar efter ett tjugotal meter i ett vattenfyllt dike. Ur bilen kliver den dåvarande kungen, Gustaf V samt chauffören Gösta Ledin. Båda klarar sig oskadda.
Olyckan fick stor publicitet då Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet snabbt var på plats och sen rapporterade om händelsen på förstasidan dagen efter. DN skrev: ”Kungabil i diket i Segeltorp – Kungen klev ur torrskodd”, medan SvD var lite mer dramatiska och hade rubriken: ”Kungen på vådlig dikesfärd – Kallblodig chaufför avvärjde svår olycka.”
I tidningarna uttalade sig chaufför Ledin och sade ”plötsligt kände jag att vägen gav vika och att vi var på väg ner för vägbanken”.
Kungen tog det hela lugnt, rökte en cigarett och menade att ”det var ju tur i oturen”.
Senare har det spekulerats i vad som egentligen orsakade olyckan, ett rykte har varit att kungen höll på att bli omkörd av sin son Gustav Adolfs bil, något han ville förhindra. En annan version av olycksförloppet är att Gustaf V, som satt i framsätet, helt enkelt blev för närgången med sin chaufför, som blev distraherad och körde av vägen…
Olycksplatsen har idag fått namnet Kungens Kurva efter händelsen och olycksbilen finns fortfarande kvar, men då det fanns tre liknande bilar hos Hovet vid tillfället är man oense om vilken av dem det är. Bilarna finns idag på två olika museum och i en privata samling och samtliga ägare hävdar att just de har ”rätt” Kungens Kurva-bil.
Gustaf V’s sexuella läggning kom även att tas upp i Svt populära för tv-serie En kunglig affär som handlar om den uppmärksammande Haijbyaffären, men den får vi återkomma till i en annan lektion i Gayskolan…