I dokumentären ”Att bli Lee” besöker Lee betongföretaget Finja som hon haft flera samarbeten med tidigare och som nu tagit fram en regnbågsfärgad betongsäck.
På Finjas hemsida kan man läsa: ”Säcken står för allas rätt att vara sig själv och har tagits fram tillsammans med Björn, numera Lee Christiernsson.
Viktoria Lindh
är marknadschef på Finja.
Jag såg i dokumentären om Lee att ni tagit fram en regnbågsfärgad betongsäck tack vare Lees komma ut, vad hoppas ni att den ska resultera i?
– Vi hoppas att den inger mod och inkludering och att ledorden mångfald, tolerans och respekt är en självklarhet i vår bransch.
Var kommer den att finnas?
– Finbetongen kommer att finnas hos våra återförsäljare i vår.
När börjar den levereras?
– Den kommer att finnas tillgänglig från mars månad och under en period framåt.
Har ni redan nu fått några reaktioner?
– Vi har fått många positiva reaktioner från både medarbetare, kunder, leverantörer och från användarna av våra produkter.
Byggbranschen ses ju som väldigt macho, vad har det för betydelse tror du att en välkänd person som ”Snickar-Björn” nu kommer ut som Lee?
– Vi tycker att det är en självklarhet att man ska få vara sig själv, även i byggbranschen. Det hoppas vi att Lee kan vara en förebild för.
Vad var din reaktion när Björn berättade om sin transition att bli Lee?
– Först överraskad men sedan en självklarhet och respekt att man ska få vara sig själv.
Vad tyckte du om dokumentären?
– En oerhört gripande dokumentär som vi hoppas får betydelse för väldigt många!