Föreställningen har nu setts av närmare 6 000 besökare under 16 olika speltillfällen, och besökt stora delar av Sverige, från Borlänge till Jönköping via Lund och Nävekvarn. Det slogs bland annat publikrekord i Malmö Folkets Park då det kom drygt 700 personer för att se berättelsen om en liten drake och med budskapet om att vi människor ska vara snälla mot varandra.

Men allt har inte varit rosor och solsken. När turnén nådde Jönköping utsattes föreställningen för attentat, vilket gjorde att hela byggnaden spärrades av. Nordiska Motståndsrörelsen (NMR) hade lämnat hotfulla budskap vid ankomsten till Birkagården Folkets Hus i ett försök att stoppa föreställningen och polis tillkallades. I egna kanaler kallade de detta för en ”antipedofilaktion”.
Trots detta genomfördes föreställningen och turnén fortsatte som planerat. För Petter Wallenberg, regissör och manusförfattare av musikalen och grundare av Bland drakar och dragqueens, var det aldrig aktuellt att låta sig stoppas av hot och attentat.
– Trots nazistattack samt flera hot har det varit självklart för oss att fortsätta. Vi har i sex år fått jobba med säkerhetsfrågor och har välutvecklade handlingsplaner för att en pytteliten minoritet inte ska få förstöra för 200 barn och deras familjer. Vi kommer inte att vika oss för det här typen av hot utan stärker säkerhetsrutinerna ännu mer för att alla ska känna sig säkra.

Men hur var det att uppleva allt detta för dig som skapare av konceptet och arrangör?
– Det var fruktansvärt jobbigt att hantera. Attentatet är kulminationen av en hatstorm som pågått i sex år och pågår hela tiden. Man blir steg för steg nedbruten av hot, nedsättande meddelanden, och kommentarer som uppmanar om att vi ska utsättas för våld. Till slut ställs man inför ett val: Att låta sig tystas eller att fortsätta och synliggöra hatet och att låta folk veta hur verkligheten ser ut. Och för oss var det självklart: Vi är inte tysta utan går ut med hur det ser ut i Sverige 2023.

– Det är lite som två parallella världar, där en pyttenliten värld av hat och hot är väldigt högljudd och på andra sidan finns en underbar värld där folk går man ur huse för att uppleva våra föreställningar. Svenska folket har i sommar visat att kärleken vinner och tillsammans med oss satt ner klacken mot hat och hot.

Efter avslutad turné vill Petter Wallenberg glädjas över framgångarna snarare än att fokusera på det negativa.

– Jag vill framförallt tacka vår skådespelare Inga Tvivel och vår pianist Daniel Englund för deras fantastiska arbete. Men även Folkets Hus och Parker och alla duktiga arrangörer. Och framförallt, vår fina publik som kommit i så stora antal, i ur och skur, för att delta med liv och lust.

Vad har varit roligast?
– Att möta den underbara publiken. Kärleken har varit så otroligt stor! Det är en föreställning för barn och vuxna som är interaktiv, och att se publiken flaxa som kråkor, gå som pingviner och flyga som drakar är fantastiskt. Och alla meddelanden man får av föräldrar vars barn upplevt något speciellt. Publikkontakten är det absolut bästa. Varje möte med publiken gör varje föreställning unik och nu i höst fortsätter vi med våra andra sagostunder i hela Sverige och föreställningen Dracula. Det vi gjort i sommar är en milstolpe och man måste landa i det positiva, i att kärlek vinner.