Opinionsföretaget Gravity Research har inför USAs kommande Pride-månaden i juni ställt frågan om intresset från amerikanska företag att stötta arrangörerna av festivalerna.
I svaren framkommer att nära två av fem företag valt att minska sitt engagemang, rapporterar finanstidningen Forbes. Gravity Research kontaktade 49 chefer bland de största företagen och de som minskar sitt stöd till Pride motiverade det med påtryckningar från konservativa grupper och signaler de tagit till sig av president Donald Trumps negativa inställning till arbete för mångfald och inkludering liksom de upprepade attacker på framförallt transpersoner.
Totalt var det 39% av de tillfrågade som sa att de planerar att skära ner och av dessa sa 43% att de kommer minska på synligheten för det stöd de ger. Bland annat kommer de inte synas vid Prideparader, inte längre ta fram regnbågsfärgade produkter och annan ”pride-branding” och inte markera Pride-månaden på sina sociala medie-konton eller låta influencers bevaka Prideevent med deras stöd.
41% av de svarande sa att det kommer fortsätta stötta Pride som tidigare år medan de kvarvarande inte visste eller hade bestämt sig ännu.
Undersökningen visar att företag som riktar sig till konsumenter i högre utsträckning var på väg att dra ner sitt stöd till Pride än de som riktar sig till andra företag.
Som en jämförelse var det endast 9% av de svarande som ändrade sitt engagemang kring Pride vid förra årets motsvarande undersökning.
Till Forbes säger Gravity Researchs chef Luke Hartig att resultaten ”visar hur dramatiskt de kulturella och politiska vindarna har vänt”. För fem år sedan skulle, menar han, det aldrig hänt att så många som två femtedelar av de svarande hoppade av.
Flera stora Pridefestivaler har berättat att de drabbats av minskat stöd från sponsorer och några av dem har nu valt att ta crowdfunding till hjälp för att kunna fortsätta.
Samtidigt skriver tidningen Queer.de att stämningen är helt annorlunda bland tyska företag. 90% av de 100 verksamheter ned över 1000 anställda som tillfrågats av mångfalds-organisationen Charta der Vielfalt säger att de fortsätter sin inriktning på att stärka mångfald och inkludering. 2 av 100 undersökta företag säger att de kommer minska sitt engagemang i sin amerikanska verksamhet.
Några företag, visar undersökningen, uppger att de inte kommer skära ner på sitt engagemang, men däremot ändra ordvalen. Just det liknar hur svenska Ericsson svarade då de i början av april kritiserades hårt för att i sin årsredovisning tag bort just begreppen mångfald och inkludering.
Kritiken handlar om att Ericsson fegat ut efter att Donald Trump krävt att allt arbete med DEI, Diversity, Equity, Inclusion, skall avslutas i federala verksamheter och även hos företag som vill arbeta med den amerikanska administrationen och hos de verksamheter som får federalt stöd.
Ericssons presschef Ralf Bagner sa till SvT i samband med kritiken mot det svenska företagets agerande att det hela egentligen handlade om ”ökad tydlighet” och att ”säkerställa tydlighet och konsekvens”. I svensk media noterades att AB Volvo till skillnad från Ericsson valt att ha kvar formuleringar om DEI trots den amerikanska presidentens negativa inställning.