Tidningen QX är en av de gratisutdelade tidningar som ökat mest i upplaga under 2008. Det visar Tidningsstatistiks redovisning för RS-upplagan.
2007 distribuerades QX i 31 700 exemplar. 2008 års redovisning visar en ökning i snitt per månad till 33 500, upp 5,7%.
– Det känns i vårt arbete att det har varit en rejäl medvind för QX under 2008, säger chefredaktör Anders Öhrman i en kommentar till RS-siffrorna. Det känns självklart skönt att vi har ett så positivt gensvar nu när delar av mediebranschen arbetar i uppförsbacke.
Även Ulrika Lahne, försäljnings- och marknadschef på QX Förlag välkomnar den fortsatta tillväxten inom QX medianisch,
– Vår målgrupp är fortsatt intressant för annonsörer, inte minst nu i kärvare tider när säljande kommersiella budskap inte bara blir önskvärt utan nödvändigt, säger Ulrika Lahne.
– I QX hittar man på ett naturligt sätt en framgångsrik mix av branding och säljdrivande budskap, menar hon. Den ökade upplagan är ytterligare ett kvitto på att vi erbjuder en intressant area för alla aktörer, såväl konsumenter som annonser.
QX liksom sajterna QX.se och Qruiser.com är de enda gaymedia i Sverige som låter oberoende aktörer mäta upplaga och trafik.
På nätet mäts unika webbläsare veckovis. Vecka sex 2009 hade QX.se 94 200 unika webbläsare och Qruiser.com 102 200 unika webbläsare.

Några RS kontrollerade tidskrifter 2008
Connoisseur 41300 ( +1,5)
Nöjesguiden Gbg 21400 (-10,8)
Nöjesguiden Mlm 20600 (-4,2)
Nöjesguiden Sthlm 57000 (-8,4)
People 37100 (+17,8)
QX 33500 (+ 5,7)
Vi i Villa 2081700 (+2,1)
Villatidningen 912600 (-5,5)

Tidningsstatistiks hemsida
Info om tidningen QX
Info om QX Förlag
qx.se/annonsera/