Det är inget starkt startfält vi ser i Sandviken. Det spretar precis som förra veckan åt ganska många håll, och inget känns som en pallplacering i Globen. Utom Eric Saade då. Hans Kempe-dänga Manboy slår resten av startfältet på fingrarna, och kan om den går vidare som etta imorgon bli en contender att räkna med i Globen. Trippeln låt/artist/nummer förenas otroligt snyggt i rutan och det är en stjärna som tänds under lördagskvällen.

Annars står det som sagt mellan Andreas Johnsson och spelmännen från Orsa. Johnsson har en tradig rockballad som ingen av oss är det minsta förtjust i, och vi undrar om det egentligen inte bara är Andreas stjärnstatus som gör honom till favorit i Sandviken. Låten är verkligen ingen kul historia och Johnsson borde inte gå längre än till ”Andra Chansen”.
Kalle Moraeus och Orsa spelmäns Underbart är desto mer spännande: En vacker polska som nog skulle kunna skrälla in sig i Globen, och därmed säkra en plats på Svensktoppen i år framöver. Vi kan omöjligt värja oss mot den snygga melodin.
Heja Kalle alltså.
De tre kommer vi få se gå vidare vad som än händer under kvällens deltävling. Resten?
Ja, som vi skrev i inledningen så älskar vi Hanna Lindblads nummer. Ren perfektion i stil, klass och artisteri, och det internationellt sexiga numret kommer att bli en ögonorgasm för många. Men den tunga danslåten Manipulated saknar tyvärr den hook eller direkthet som behövs i dessa sammanhang och får nöja sig med att bli en hit på dansgolven istället.
Och Hanna ser vi gärna i festivalen igen…

Programmet i övrigt är rappare och mer väloljat än förra veckan. Christine känns mer skärpt, och Måns komiska tajming har fått snyggt flyt. Duon utgör ett riktigt bra och stadigt värdpar, och vi tycker knappast att Dolph i rollen som programledare saknas. Han dyker ju dessutom ändå upp i en kul filmad sketch om ”Hotet mot Melodifestivalen” där Amy Diamond(!) får många självdistanspoäng i vår bok. Missa heller för Guds skull inte den underbara parodin på gamla programledare. Måns som Kristian Luuk, och Christine som Lena Ph, Petra och Charlotte är kvällens stora skratt.

Men tillbaka till låtarna. Och för första gången sedan vi drog ut på turné ihop är vi rörande överens om allt i startfältet.

Erik Saade ”Manboy”

QX QX QX QX
Mollys sockersöta snygging till pojkvän borde få ett gigantiskt genombrott ikväll. Låten är en modern Kempe-schlager som blandar en klassisk klisterrefräng med moderna pop-beats och numret är bland det tuffaste vi sett i Melodifestivalen med Justin Timberlake-dans, gallerklättring och så självklart det omskrivna, gigantiska vattenfallet rakt i huvudet på Eric – något av det tuffaste vi sett på en schlagerscen. Eric totaldränks alltså under 17 sekunder och det är bara att hoppas att det ser lika coolt ut i rutan som det gör i verkligheten. Det här borde vara självskrivet i Globen – och bara nerver kan hålla det därifrån.

Andra Generationen & Dogge ”Hippare Hoppare”

QX QX
Det här är lite som en shotsbricka klockan tre på natten: Glatt, dumt och totalt onödigt. Andra Generationens ”balkanreaggeton” är mycket sämre än kebabpizzan de käkade senast och Dogge känns inslängd i sista minuten för att locka lite mera röster (eller kanske sälja en cykel). Samtidigt är det svårt att inte hänga på medan det pågår. Precis som med shotsbrickan.

Anna Maria Espinosa ”Innan alla ljusen brunnit ut”

QX QX
Den något bättre av kvällens två ballader i våra öron: Snygg svensk Orup-möter-Monica-Z-soul som framförs av en säker sångerska. Tyvärr försvinner den lika snabbt ur medvetandet som Anna-Maria gjort i all rök på scenen under repetitionerna och vi misstänker att den kan få det svårt att ta sig vidare ikväll.

Highlights & MiSt ”Come & Get Me Now!

QX QX
Refrängen på den här dansbandsdängan är ren schlager-napalm som klistrar sig fast direkt och svider i timmar. Vad web-jokrarna i MiSt gör på scenen (förutom att bära upp några av festivalens mest förskräckliga outfits i år) har vi ingen aning om, men sångaren Andreas Wistrand är åtminstone tillräckligt mycket stjärna för att fylla Magnus Carlssons urvuxna dansbandsskor i festivalen. Allt känns väldigt 2001.

Pauline ”Sucker for Love”

QX QX QX
Med lika delar Duffy/Amy/Dusty och Motown-vibbar – och inledningsslingan i Michael Jacksons Black or White – attackerar joker-Pauline schlagerscenen med en hel massa glädje och färgglada dansare. Snygg, småmysig soullåt som vi tycker väldigt bra om, men som vi samtidigt är rädda missar att gå vidare ens från första omgången. Synd i så fall.

Andreas Johnsson ”We Can Work it Out”

QX
Att Andreas fortfarande tillhör en av dem som hålls som favorit till ett Globenavancemang i kväll beror endast och allena på hans status som schlagerartist med snygga MF-placeringar i bakfickan. Låten (en långsammare och mindre hookig variant på hiten Glourious) och numret är nämligen inte mycket att ringa hem till mamma om. Det är klart att vi hör att det kvalitetsmässigt är bra producerat, men det är ju så frukatnsvärt menlöst och intetsägande. Vi tippar (eller åtminstone hoppas) att som mest får Andreas ”göra en Jessica” och ta sin ballad till Örebro för en Andra Chans.

Kalle Moraeus & Orsa Spelmän ”Underbart”

QX QX QX
Lina Eriksson som varit med och skrivit den här festivalpolskan skrev också Nordmans låt sist, men det här känns till skillnad från då som riktigt genuin svensk folkmusik. Visst känns kanske Kalle och hans vänner inte lika spänstiga som Rybak, men det tar de igen på ren äkthet. En blivande svensktoppsetta, komplett med Titanic-flöjt, som blir svår att hålla borta från Globen.

Hanna Lindblad ”Manipulated”

QX QX
Hade det här bara varit upp till Hanna så hade den här blytunga danslåten – med smålån från både Kiss I Was Made For Loving You och Cranberries Zombie – dansat hela vägen in i Globen. Tjejen är ett kanonproffs som med knivskarp säkerhet och stil sätter varje ton och danssteg i ett snyggt Cabaret-går-på-Vougebal-nummer. Tyvärr har hon fått en alldeles omöjlig låt i det här sammanhanget och frågan är om rösterna på kvällens låt nummer 8 kommer räcka att för att inte ge den samma plats i resultatlistan. Men fem solklara QX till Hanna. We love you.