Filmen Imponerande gott är startskottet för ett nytt återkommande koncept som bygger på berättelser från ICA:s kunders vardag med fokus på att skapa matlust. Reklamfilmerna kommer att utspela sig hemma hos kunderna och tanken är inte att de ska innehålla återkommande karaktärer. Det nya konceptet kommer att gå parallellt med ”ICA-Stig” i TV och i digitala kanaler.
– Målet är att visa en mångfacetterad bild av Sverige där alla kan känna igen sig i någon situation eller karaktär, och med matglädje i fokus, berättar ICA Sveriges marknadschef Joakim Bengtsson.

Jag tolkar den som en ung man som ska laga middag till din dejt och får hemlig hjälp av mamma?
– Ja, det stämmer. Det var vår kreativa samarbetspartner ACNE som presenterade idén för oss. Vi gillade den direkt och är stolta över den fina filmen. Vi tror att många kan relatera till pirret som uppstår inför en dejt, den lite tafatta tonåringen och föräldern som i all välmening hjälper till lite för mycket. Att låta ett samkönat par vara i fokus går tillbaka till vår idé om att skildra Sverige som det faktiskt är, och visa alla de olika människor som ryms här.

Har ni fått några reaktioner på filmen så här långt?
– Ja, vi har fått en hel del positiva kommentarer vilket är jätteroligt.

Men vi kommer inte att få se dessa karaktärer igen?
– Det finns ingen plan på det i dagsläget, men det är inte helt omöjligt.

Imponerande gott har visats på TV och i digitala kanaler under vecka 12, och ligger nu kvar på ICA:s youtube-kanal en tid framöver.