Reklamfilmen kallas “Let’s Not Go Back To Normal” och uppmuntrar kondomanvändande efter att pandemin passerat, och ska ta bort det obekväma i att hala fram ett gummi när man ska komma till.

“Länge så var inte normalt gott nog,” säger en berättarröst i filmen som visas i Storbritannien. “Det var normalt att komma på ursäkter att inte använda gummi. Normalt att skuldbelägga kvinnor som inte hade kondomer. Normalt var en miljon onödiga könssjukdomar. Dagligen.”

Samtidigt som detta sägs visas olika människor upp i rutan i olika situationer.

“Så, låt oss inte gå tillbaka till normalt. Världen har aldrig varit mer redo för förändring. Så låt oss förändra, för allas skull.”

I filmen syns flera samkönade par i intima situationer och filmen avslutas med: “Så, när vi ska ut i verkligheten igen låt oss inte gå tillbaka till det normala. Låt oss ha bättre, säkrare sex. För alla, alltid.”

Ben Wilson, på Durex ägarföretag Reckitt Benckiser Group, kommenterar filmen i ett uttalande: ”Alla pratar om att vi ska gå tillbaka till det normala efter allt detta. Men ska vi det? Sanningen är, att normalt är så rotat i en massa konventioner och när det gäller sex kan vi bli sköta saker bättre.

Elliot Harris, på reklambyrån bakom filmen Havas London, kallar kampanjen ”kanske det viktigaste företaget gjort”.

Filmen uppmärksammas på flera HBTQ-sajter för sin inkludering av regnbågsmänniskor, men det är väl en självklarhet 2020 att alla inkluderas.
Dock, alla former av mångfaldsrepresentation får alltid tummen upp av oss.

Se filmen här.