Konsulten Tobias Holfelt har under en längre tid arbetat med att lära olika delar av turistnäringen hur man riktar sig till hbt-segementet inom resenäringen. Hans företag MB Marketing Makers jobbar med ” hbt-marketing, chefsutbildning, employerbranding och företagsutveckling ur hbt-perspektiv, främst i Europa och östra Asien”, berättar han.
Nu är det alltså företagen i Kinas tur att lära sig vad en gay- eller hbt-kund har för önskemål och behov.
– Som jag ser det kan den kinesiska hbt-marknaden utgöra över 100 miljoner människor, säger han till QX och konstaterar att det är på sikt och att i ett så stort land finns stora skillnader mellan stad och landsbygd och mellan nytänkande och tradition.
– Det senaste decenniets influx av utländska företag och därmed en del ”västerländska” expats har öppnat en gay community för just dessa. Det bör dock påpekas att den lokala och inflyttade communityn allt som oftast har ganska begränsade kontaktytor.
Gayklubbar finns det i de stora städerna, ibland välbesökta av just västerlänningar medan andra är mer exklusivt kinesiska.
– Naturligtvis finns det flera företag som bemöter tanken om hbt-marketing och utbildning med visst förakt, men det finns det i Sverige också, säger han om sitt uppdrag som han såg fram emot inför resan, inte minst på grund av det han ser som en stor pragmatism i landet.
– Det finns ett intresse för affärer som kan öppna möjligheter att få hbt-frågan att komma upp på agendan, menar han och hävdar att företagen i Norden håller på att hamna på efterkälken inom detta område jämfört med de amerikanska, tyska och franska företagen på plats.
Hög tid alltså för IKEA att gör om sina bravader i USA och Italien där man genom gay-inkluderande reklamkampanjer fick uppmärksamhet inte bara på de marknaderna utan snart sagt i hela världen! Ett besök på Östasiatiska museet och utställningen Secret Love, kan ge inspiration!
– Eftersom långsiktiga relationer är en mycket grundläggande faktor för framgång, är det viktigt att vara med från början, menar Holfelt med en blinkning till de nordiska företagen. Det handlar både om att skapa sig ett respekterat namn ur ett marknadsperspektiv, att helt enkelt sälja produkter, men i lika hög grad att skapa sig ett namn som en attraktiv arbetsgivare.
Hans besök i Kina har innehållit flera komponenter:
– Vi arbetar med både utbildning i Kina, marknadsföring till Kinas hbt-personer, research samt att marknadsföra bland annat hotell åt andra hållet, för västerländska turister, säger han.
– Det finns ett stort intresse från hbt-turister att upptäcka landet, men samtidigt känna sig välkomnade och trygga. Möjligheterna att göra detta kommer öka kraftigt de närmaste åren. Till exempel gör vi själva bemötande- och chefsutbildningar för Accor Hotels i Kina just nu och andra kommer att följa efter.