Sedan starten av hivförebyggande PrEP-behandlingar på Venhälsan har efterfrågan stadigt ökat. Samtidigt önskar många patienter att sköta vårdkontakten digitalt.  För att möta behovet och önskemålen från både patienterna och medarbetarna lanseras nu Venhälsan Online, som erbjuder helt digital vård till patienter som får PrEP-behandling.

–  Våra patienter vill ha regelbunden kontakt med oss, helst utan att behöva besöka mottagningen. Eftersom vi strävar efter att kunna erbjuda PrEP-behandling till så många som möjligt är vi mycket glada att kunna lansera vår digitala satsning, säger Matias Garzón, barnmorska och verksamhetsutvecklare på Venhälsan.

Idag tar Venhälsan emot omkring 2 000 patienter i PrEP-programmet och cirka 900 personer står på väntelista. Målet med Venhälsan Online är att kunna ta emot totalt 2 600 patienter och korta väntetiden för behandling till tre månader jämfört med dagens 13 månader.