Regissören Sebastian Lelio, som gjort Oscarsnominerade transdramat En fantastisk kvinna, bestämde träff med Rachel och Rachel på en restaurang och när Weisz gjort entré och börjat prata med McAdams så kände han direkt att det fanns något elektriskt mellan dem.
– Det var som en uppenbarelse. Det skulle bli en film som var viktig och hade nerv. Jag insåg att det skulle bli extremt kraftfullt att se deras samspel, har han berättat i intervjuer.

Rachel Weisz spelar inte bara huvudrollen utan producerar även filmen. Det som drog henne till storyn är delvis hennes judiska arv, hon växte upp tre kvarter från där filmen spelades in.  Men främst det faktum att berättelser som denna var främmande för henne.

– Det var en värld jag inte visste något om och detta kunde utspela sig tre kvarter från mig. Det är en berättelse om identitet, tillhörighet och åtrå, och jag har sett hundratals berättelser ur en manlig synvinkel nu tyckte jag att det var dags att jämna ut balansen, berättar Rachel Weisz i en intervju med Entertainment Weekly.

Filmen har hyllats för kemin mellan skådespelerskorna, men också för temat, om homosexualitet inom religionen och att tvingas välja mellan religion och kärlek.
– Judendomen är inte en antagonist men Esti kan inte vara den hon är och samtidigt älska den hon vill. Det är omöjligt för henne att vara sig själv fullt ut. Och jag har personligen problem med detta men jag har empati för personer som är religiösa, säger Weisz.

Rachel McAdams fortsätter:
– Sebastian ville inte ha en ”bov” i filmen, han omfamnar snarare det vackra och svåra med religion. Så Olydnad utforskar detta snarare än fördömer.

Undertecknad har sett filmen och det slår gnistor om Rachel Weisz och Rachel McAdams när de är i samma bildruta och sexscenerna är väldigt verklighetstrogna och vackra.
– Vi hade varandras rygg i det här projektet, en slags kärleksförbindelse på sätt och vis. Jag kunde inte ha gjort den här filmen med någon annan, säger Rachel Weisz.
Särskilt en scen i filmen har redan blivit smått ikonisk och det är under en sexscen då Ronit spottar i Estis mun, och Esti kort därefter får en orgasm som är utdragen och äkta.
– Den var noggrant planerad och vi ser den som filmens hjärta. Vi filmade den under en hel dag och tills skillnad från när jag gjort sexscener med män så var varje drag noggrant uttänkt. När jag gjort straighta sexscener improviserar man mycket men här var varje rörelse betydelsefull och planerad. Och när jag och Rachel gick igenom scenen med Sebastián så kände vi att detta kunde bli både intressant och vackert, säger Rachel Weisz till Entertainment Weekly.
– Det var intressant att göra något nytt, det blir lite provocerande att ta in publiken i den intima ytterligare. Make-up-människorna testade olika smaker av glid som vi kunde jobba med. Det slutade med en som smakade lynchee berättar Rachel McAdams och fortsätter:
– Jag hörde förresten två kvinnor kommentera spott-scenen när de lämnade en visning av filmen. ”Vi spottar inte varann i munnen. Det är ingen lesbisk grej”. Men jag har aldrig sett det som en lesbisk grej, det är en sexuell handling, oavsett kön.
Rachel Weisz har fått mycket positiv feedback, främst från flator, angående filmen och de har hyllat att äntligen få sin sexualitet synliggöras på film.
– Sakta går vi framåt och filmer som vår har kategoriserats eller satts i ”homofilm”-facket. Men berättelser som denna förtjänar att nu ut till fler och det håller på att bli lättare. Och då kommer förståelsen och acceptansen att öka.