Varje år ser man bittra musiker kvällstidningsgnälla eller skriva av sig på Facebook över hur det bara är en utvald elit som får tävla i Melodifestivalen. ”Vanliga musiker har ingen chans” ylas det. ”Hur kan G:son/Debs/Kempe/Wrethow” få med FLERA låtar år efter år?  är ett annat argument. Well, i och med den här samlingen låtar som alla skickats in till Melodifestivalen de senaste tio åren så kan vi ÄNTLIGEN ta livet av den här diskussionen.

Alltså, när jag fick läsa om det här projektet, som kallas ”Musikchansen”, så tyckte jag att det lät kul: ”Låtar som inte kom med i Mello” borde ju tilltala en Mello-älskare som undertecknad. Men sen började varningsklockorna ringa när jag såg alla nästintill okända artistnamn/kompositörsnamn. Men äh, man behöver ju inte vara känd för att snickra ihop en bra låt tänkte jag öppensinnat. Men sen kom den riktiga fingervisningen om vart vi var på väg:

Mannen som satt samman juryn som plockat ut dessa låtar är Anders Berglund:
Anders Berglund är namnet vi alla tänkte på först, när vi skulle sätta samman juryn. Är det någon som har koll på Melodifestivalen och det musikaliska så är det han. En riktig ikon i sammanhanget”, säger Janett Jensen, en av personerna bakom projektet.

Alltså. Anders B må vara en förträfflig dirigent men är idag en bakåtsträvande 70-åring som inte ens kollar på Mello enligt en artikel i Aftonbladet: Han tycker Melodifestivalen blivit ”likformig och ger en ganska tråkig ljudbild musikaliskt”.
Vad bra då att Anders fått chansen att hitta musik som varken är likformig eller tråkig!

Jag ska inte spoila mina omdömen om dessa låtar mer än jag gjorde i början av texten. Här är mina omdömen om dessa ”missade pärlor”. Betänk gärna också att detta är resultatet av låtar som kompositörer skickat in de senaste TIO ÅREN. Och att en jury VALT UT dessa noggrant.

Bro av tårar – MILIZ
(Marie-Louise Jakobsson, Linus Svenning)
Omdöme: Låter lite som den musik Molly Sandén gör fast på svenska. Snygg produktion, men lite väl tjatig refräng.
Chans i Mello19: En femteplats i deltävlingen i Göteborg om en karismatisk och bra sångerska gjort den.

Den tunna tråden –
Elisabeth Lindeberg, Staffan Atling
(Elisabeth Lindeberg, Staffan Atling, Martin Karlegård)
Omdöme: Om du lämnade mig nu, fast schlagerversionen.
Chans i Mello19: Noll, hade blivit en sistaplats i vilken deltävling som helst.

Dream on boy – Josefina Ohlsson
(Linda Dale, Simon Lindholm, Dan Sundqvist)
Omdöme: Bagateller som denna sorteras bort direkt i juryrummet. Lika delar Caroline Wennergren/ Maja Gullstrand med ett stänk av Hanna Graafs Naughty Boy. Det James Bondiga-blåset känns påtvingat.
Chans i Mello19: Med ett snyggt nummer hade det kunnat bli en femteplats. I Mello 2005.

Erikas song – ALECO
(Rikard Mathisson, Alexander Georgopolos)
Omdöme: Vad är detta? En Mello-variant av Jan Johanssons klassiker Visa från Utanmyra?
Chans i Mello19: Det sticker ju ut i alla fall. Men det är alldeles för tråkigt för att lyckas ta sig nånstans. Sist i valfri deltävling.

Give it all – Miss Winter
(Anna Edman, Linda Pröjtz-Ålund, Jenny Hillman, Johan Elander)
Omdöme: Calaisa-vibbar med stämsång. P4-vänlig refräng som aldrig riktigt lyfter. Synd, för versen lovar mer.
Chans i Mello19: Skulle kunnat ha bli en sjätteplats i nån deltävling om Miss Winter var charmig och de moderna poplåtarna tog ut varann.

I’m on my way – Morgan Färm
(Hilda Denny, Morgan Färm, Rickard Bonde Truumel)
Omdöme: Gud vilket tråk. Detta är liksom bara musik, rätt och slätt. Vad vill man? Vem ska lyssna på detta? Fullkomligt menlös gospelpop som möjligtvis skulle kunna ha haft en chans i Mello 1994, ett av de sämsta åren nånsin.
Chans i Mello19: Inte ens om alla andra låtar lät som Anton Hagmans låt från i år.

Mina drömmars stad – Malena Laszlo
(Simon Lindholm, Linda Dale, Jimmy Åkerfors)
Omdöme: Okej, det är ju i alla fall en egen genre. Jazzig nattklubbsmusik med en artist jag för en gångs skull hört talas om. Det är helt okej mysmusik för nattradion men det hade ju haft minimal chans att funka i Mello.
Chans i Mello19: Genren har en plats och chans, men inte låten. Möjligtvis en sjätteplats om alla andra sjunger bort sig, för Lazlo levererar ju.

Whenever– Elias Ringquist
(Kristian Lagerström & Elias Ringquist)
Omdöme: Fin melodi. Men produktion och arr är ju helt fel för den här låten! Melodin som är rätt snygg drunknar i den Salvador Sobral/Disney-klyschiga prodden av låten. Synd!
Chans i Mello19: Med en bra och karismatisk sångare kanske detta hade kunnat bli nåt om man proddat om.

Yayaya – Therése Neaimé
(Therése Neaimé, Caroline Gustavsson, Joakim Dalqvist)
Omdöme: Titeln fick mig att hoppas på lite klämmig etnopop men refrängen känns som en kaffe-reklam från 1990-talet. Mesig och faktiskt riktigt irriterande. Den här refrängen ÄTER sig in i skallen. Och inte på ett bra sätt.
Chans i Mello19: Noll.

Cold – Monika Hoffman
(Monika Renee Ekenberg, Amir Aly)
Omdöme: En sämre version av Lisa Ajax Torn. Här finns ett frö till en bra låt men när man hört flera liknande låtar i både Mello och ESC som varit tydligare och bättre så står denna sig slätt.
Chans i Mello19: Nja, kanske en sjätteplats med en bra sångerska med utstrålning.

Damn you’re hot tonightTobbe Petersson
(Torbjörn Petersson)
Omdöme: När jag kommit över den urlökiga titeln så konstaterar jag att detta är ren smörja. Gud, så menlöst. Funkar möjligtvis på en förortspub kl 02.34 om sångaren innan dess levererat andra pubklassiker. Och publiken är RIKTIGT full.
Chans i Mello19: No damn way in hell.

Flipside of love – Nina Söderquist
(Nina Söderquist, Henrik Steen, Red Alternative)
Omdöme: Ett bekant namn! Men att Nina ”Tick Tock” Söderquist skulle få en chans till Mello-revansch med den här gitarrdrivna midtempoballaden är lika troligt som att San Marino vinner Eurovision.
Chans i Mello19: Nej.

Love was there – Agnes Cohen
(Agnes Cohen, Elias Ringquist, Fia Hammarström)
Omdöme: Det detta har är en sångerska med en intressant röst. Agnes Cohen är jag lite nyfiken på. Men resten? Smörja.
Chans i Mello19: Nej, inget Love Love Love för denna Agnes.

My first day in heaven – Ellinor Springstrike
(Don Pfrimmer, Cyril Rawson, Carl Utbult, Helen Olofsson, Oscar Harryson)
Omdöme: Okej, jag tycker det finns nåt lite käckt i melodin här. Men så är jag ju också svag för countrypop med lite schlageranslag. Det låter dock väldigt omodernt. Och jag är ytterst missnöjd med att man missar tonartshöjningen.
Chans i Mello19: En sistaplats på sin höjd om man proddat om och andra bidrag sjungit bort sig.

Studio 54 – Christof Jeppsson
(Casper Påhlsson, Christof Jeppsson, Mikael Ek, Thern Pettersson)
Omdöme: Åh discofunk! Vänta så ska jag hämta en kniv och SKÄRA AV MIG ÖRONEN.
Chans i Mello19: Inte ens om Py gjorde Magisk Stjärna 2.0 skulle denna kunna missa sistaplatsen i en deltävling.

Taste of our first kissPearl
(Michael Ländin, Stacy Hogan)
Omdöme: Söt countryballad som nog skulle kunna funka hyfsat på p4-publiken. Men melodin är alldeles för anonym för att man ska vilja höra den igen.  En av få låtar av dessa som får godkänt omdöme.
Chans i Mello19: Skulle kunna bli en femteplats med rätt sångerska.

Without you – Zusanne Sjöberg
(Jonny Pålsson, Zusanne Sjöberg)
Omdöme: Första fem sekunderna känns detta som en dansrökare in waiting sen blir det bara gråfärgat tråk. Refrängen är verkligen uselt intetsägande.
Chans i Mello19: Ingen alls.

Stay cool – Spring City
(Erik Anjou, Michael Kullén, Jeremy Brian Hunter)
Omdöme: Jag hittar varken referenser, melodikänsla eller mening med denna skitlåt. Har Spring City ens sett Melodifestivalen? Eller lyssnat på topplistor?
Chans i Mello19: Det är troligare att Abba återförenas för Mello2020 än att denna skulle får närma sig ett startfält i Mello.

This is the moment – Jesper Rune
(Joacim Dubbelman, Jesper Rune, Patrik Larsson)
Omdöme: Poor mans David Lindgren.
Chans i Mello19: Med nämnda Lindgren och en gigantisk omprodd hade den möjligtvis kunna ta sig till AC i en svag deltävling.

Albumet släpps den 10:e maj, och enligt pressreleasen hoppas man att det ska bli ”årets snackis bland alla som älskar Mello (och alla som INTE gör det)”…