I veckan var det stor amerikansk premiär för American Song Contest. Vi i Sverige får tyvärr ge oss till tåls och se varje avsnitt två dagar efter att det sänts på storkanalen NBC i USA.
Så här går det till: 56 delstater/territorier tävlar i fem deltävlingar med nyskrivna låtar.  En låt (som väljs ut av en expertjury) går vidare direkt i programmet medan tre andra går vidare efter att tittarna röstat vidare dem (redovisas senare för att ASC visas olika tider på grund av USA:s tidszoner).
Låtarna som går vidare tävlar sedan i två semifinaler (ihop med två juryvalda utslagna låtar). Fem låtar från varje semi går vidare och i finalen möts tio låtar, som tittarna och jurys i äkta ESC-anda röstar på.
SVT Play lägger upp en klippt version av programmet kl 18 varje onsdag.

QX ville såklart veta mer, så vi kontaktade Christer Björkman, som nu jobbar i USA med att sjösätta en av de största musiktävlingarna någonsin.

Vad tycker du om att vi får se programmet så mycket senare i Sverige?
– Herregud, ni är lyckligt lottade! Ni får se den klippta versionen utan all reklam. Och spänningen är inte förstörd när det gäller resultatet: Bara jury-valet redovisas i programmet.

Hur har ni valt ut vilka delstater som ska mötas?
– Det går till precis som i svenska uttagningen. Produktionen bakom programmet är ansvarig för att sätta ihop detta och tar hänsyn till en rad kriterier: Musikgenre, ”flavor”, känsla, kön och ålder. Allt för att bygga upp till maximal spänning och dramatik. Man vill få med varje ingrediens som håller tittaren engagerad.

Hur kändes det efter att ni offentliggjort artisterna?
-Det kändes toppen. Jag tycker att reaktionerna över de tävlande och värdarna har varit väldigt positiva, särskilt rörande de etablerade artisterna som är med. Jag är redan i den klassiska ”bubblan”, men vårt pressfolk säger att kännedomen om programmet nåt ut.  Och det antar jag är bra.

Hur har låtarna valts ut, och är någon genre vanligare än någon annan?
– Det är en rätt omfattande och lång urvalsprocess. Alla ansökningar går genom samma casting-bolag som har haft hand om The Voice de senaste tio åren. När de gjort sitt urval går det vidare till professionella musikindustri-människor och radiofolk som ger sin syn på det utvalda materialet. Sista steget är att programmets produktionsbolag tillsammans med tv-bolaget går igenom allt och gör ett slutligt urval. Och nej, ingen genre är mer vanlig än någon annan. Musiken har en vid genrebredd.

Tycker du att de olika musikstilarna representerar de olika staterna?
– Rent generellt skulle jag säga att det mer är artisterna som hör samman med staterna än musiken. Artisternas anledning till att ställa upp för respektive stat grundar sig i genuin kärlek och stolthet de har för sina hemstater. Min förhoppning är att alla amerikaner ska påminnas om det vackra i detta land och  att olikheterna tar med dem på en lång härlig resa.

Är alla stater med, och har det varit en lätt process att få med dem?
– Alla är med och om det är något som har varit svårt så är det att säga nej till de som skickat in riktigt bra låtar. Som ni vet om vi ser till den svenska uttagningen så är vissa år starkare än andra, och detta år sätter ju ribban för hur det kommer att se ut framöver. Och detta är året man vill leva upp till. Om allt går som det ska kommer det bli en stor mängd hits framöver.

Vad är den stora skillnaden när jag som Eurovision-vant fan ser programmet, vad är annorlunda?
– Den stora skillnaden är att vi ser färre språk. Och färre flaggor. Och det kommer att vara tillåtet att vara fler personer på scenen.

Vad är din roll i detta? Och har du varit runt på olika skivbolag för att få dem att skicka in låtar?
– Tillsammans med mina tre svenska ASC-musketörer (Peter Settman, Ola Melzig och Anders Lenhoff) ska vi guida och utbilda såväl som utveckla och justera formatet för den här nya marknaden. Det gör vi tillsammans med programmets ”show runner” Audrey Morrisey. Så nej, min roll är inte att kontakta skivbolagen på egen hand utan mer se till att rätt person inom den här produktionen gör det.

Eurovision och Melodifestivalen har en stor fan-grupp i homosexuella män, tror du att det blir likadant för ASC i USA?
– Programmet riktar ju sig till alla och vi lägger en stor stolthet i att försöka att vara den mest välkomnade och inkluderande scenen. Men ja, förutom att jag hoppas på höga tittarsiffror så skulle jag personligen bli väldigt glad om programmet slog stort i gaycommunityt.

Hur röstar folk? Via app?
– Ja, enbart via app.

Hur många jobbar just nu med ASC?
– Jag har ingen aning och det är svårt att definiera. Det är en väldigt stor produktionsapparat och vi talar hundratals. Och många av dessa är ju NBC-anställda och jobbar med rättigheter, och de har ju uppgifter för andra program samtidigt.

Varför är Snoop och Kelly Clarkson en bra programledarkombo?
– Av många anledningar! De är båda stora stjärnor, och mycket populära inom flera olika grupper av tittare. Dessutom har de fin kemi. Jag tycker de är en väldigt bra matchning.

Skulle en svensk kunna tävla i ASC?
– Ja. Om artisten ifråga har en stark koppling till en särskild stat, genom dubbelt medborgarskap eller nära familjeband.

Följde du Melodifestivalen med stora titt-fester med Snoop och Kelly? 
– Hahaha, inte direkt. Det var mer en frukosttradition för oss. Kl 11 tittade vi med en kopp kaffe. Och jag behöver väl knappast tillägga att jag tvingar alla att vara tysta? Tyvärr har vi ju inte kunnat rösta, vilket jag ju längtat efter! Jag har fortfarande inte app-röstat! Däremot har jag äntligen varit tillåten att spela på hur det gick.

Slutligen, är din make Martin (Kagemark) involverad i ASC på nåt vis eller lever han livet som The Real Housewife of American Song Contest?
– Hahah! Du, han är såå redo att vara med nån version av Hollywoodfruar!

Snart kommer dessutom en dokumentär om hela projektet: American Song Contest – När svenskarna tog Mellon till USA, sänds torsdag den 5 maj på SVT Play och i SVT1.