Nya singeln Teardrops on the Dance Floor och remixen av debutlåten Queer at Heart är redan ute, och i våras släppte Kristian dessutom sitt andra soloalbum: ”2nd Time Around”. QX ville vara med och uppmärksamma de tio åren.

Hur sammanfattar du de här tio åren?
– Överlag har det varit fantastiskt att få utveckla mitt låtskrivande och artisteri. Det började väldigt fint när jag efter många års velande slutligen började släppa min egen musik runt 2012 – 2013, det kändes som en våg som lyfte upp mig de åren. Sedan upplevde en jag en dipp där i mitten då jag hade svårt att nå ut vilket var sjukt frustrerande. Det blir ju dessvärre så personligt med ens egen musik. Det vände tack och lov när jag släppte One Little Thing (2020) och jag började få mer uppmärksamhet internationellt. Lyckligtvis har det fortsatt i rätt riktning.

Vilken händelse under dessa åren har påverkat ditt musikaliska skapande mest?
– Jag skulle väl säga att få mitt hjärta krossat blev en riktigt bra katapult för mitt låtskrivande! Klassiskt va? Men det tvingar ju en att upptäcka sig själv och sin omvärld på nytt, en nystart. Jag tog det temat på allvar… och nu är jag färdig med det.

Soundfactory-ikonen Emil Hellman har nu gjort en remix på din debutlåt, vad är det du gillar med hans mixar?
– Mina låtar har nästan alltid ett vemod i sig och när det möter Emils mixar, som oftast har en upplyftande och dansant känsla, det blir det en magisk balans! Han är ett sådant über-proffs med sin långa erfarenhet som DJ/producent/låtskrivare, han vet vad som funkar på ett dansgolv.

Det finns så många öppna queera artister idag, vilken hbtq+artist inspirerar dig mest just nu?
Lil Nas X är inspirerande, jag blev golvad när han släppte Montero (Call Me By Your Name). Både låten och videon är ju väldigt ”unapologetic” och kittlande. Sedan kan det ju bli en och annan gammal Army of Lovers-hit om jag får välja låtar på festen!

Nya singeln då, Teardrops on the Dance Floor, hur kom den till och varför blev just det singeln?
– Den brittiska musik -och nöjessajten Culture Fix UK uppmärksammade min singel STAY och skrev att låttexten hade ett ”teardrops on the dancefloor”-tema och det klickade till i mig direkt. Det var ju absolut det tema jag arbetat under, men jag kände att jag hade en till i mig när de satte orden på det. Den är väldigt mycket jag; den mörka och suggestiva produktionen samt texten med en hel del bibliska referenser.

Så, vad hoppas du på av 2023?
– Jag har ju börjat skriva en hel del på svenska och tanken är att börja spela in under det kommande året… Nya spännande musikaliska samarbeten och ett nytt visuellt språk hoppas jag på. Privat hoppas jag på mer fest och glam, tycker inte det tagit sig riktigt efter pandemin. Nu kör vi 2023!