Hej Oscar Eriksson på festivalen, berätta lite om årets upplägg, vissa filmer kommer att visas på nya spännade platser?
– Vi har i år valt att utforska visningsrummet och röra oss utanför den ordinarie biografen. Vi kommer hålla majoriteten av våra visningar på Galleri Bon men har även specialvisning på Storkkyrkobadet och invigningen i Högalidskyrkan. Valet är delvis en kritik mot det skrala biografutbudet men även ett sätt för oss att fortsätta vara den lekfulla experimenterande festival som Cinema Queer vill vara.
Vi har även valt att lägga en av våra fester på en helt ny platser, på fredagen den 11:e samarbetar vi med bögkollektivet Fist och kommer hålla till ute på Slipvillan på Långholmen. Vi kommer hålla till både huset och ute i den mörka trädgården!

En visning är på Storkyrkaobadet, ska man se hela filmen i bassängen, blir det inte kallt?
– Det är absolut en av festivalens höjdpunkter! Vattnet är lite drygt 30 grader så vi hoppas att man inte ska frysa allt för mycket. Skulle man ändå tycka att det blev lite kallt så fall kan man alltid sjunka ner i ett av de små badkaren eller ta en snabb paus in i bastun! Filmen som visas är Bruce la Bruce senaste Pierrot Lunaire och LaBruce har ju en förmåga att alltid hålla sin publik varm!

Vad kan ni säga om årets filmuppställning, någon ni är extra glada för att kunna visa?
– Årets filmprogram speglar den tyska dominansen på queerfilmscenen. Filmerna ”For Girls and Horses” och ”I Feel Like Disco” är två fantastiska indiefilmer som kommer charma publiken. Vi är även glada att ha svensk representation i programmet genom ”Folkbildningsterror” med gästande regissörer. Årets fokus har vi valt att rikta mot rasifierade HBTQ-personers aktivism vilket kommer synas genom en heldag den 11 oktober med filmprogram, samtal och gäster. Här har vi bland annat bjudit in regissören Red Summers som ligger bakom filmen ”Al Nisa – Black Muslim Women in Atlanta’s Gay Mecca”.
Känner ni att det går någon trend inom Queerfilmen?
– Den domineras fortfarande av indiefilm och DIY-projekt (do it yourself), även fast vi ser en del större filmer som har svensk premiär under hösten/vintern. USA och Tyskland är fortfarande de mest dominerande länderna, men vi ser också ett stort antal spännande kortfilmer från andra delar av världen.

Festivalens hemsida