Så – hur kommer det sig att vi nu har Drag Race Sverige? Ja, på sätt och vis har det en koppling till QX. Journalisten Markus Sterky, frilansade ett tag för QX föregångartidning Reporter. Idag jobbar han på SVT med att hitta och köpa in olika tv-format. Han har varit bidragande till att succéer som Mästarnas Mästare, Allt för Sverige och Bäst i test hittat in i tablån. Han älskar Drag Race och har sett alla avsnitt, flera gånger om. Under sent 80-tal och tidigt 90-tal bodde Markus i London och skrev en del för nämnda Reporter. Där fick han en intervju med RuPaul som var på besök för att promota sin hit Supermodel, och Ru gjorde föga oväntat stort intryck.
Många år senare befann Markus Sterky sig på en tv-mässa i Cannes där ett distributionsbolag hade första säsongen av Ru Paul´s Drag Race i sin katalog. Markus kontakt skickade hela säsongen till Sverige, och Markus och maken Manu fastnade. Snart föddes tanken hos honom om att SVT borde göra sitt eget Dragrace. Men det låg lite långt ifrån Public Service uppdrag, det insåg till och med Markus. Dessutom var det konkurrenten TV400/TV11 som sände amerikanska Drag Race.
– Vi kände inte att vi ville bli jämförda, och dessutom fungera som marknadsförare för ett program i en annan kanal. Och dåvarande programbeställaren sa nej, berättar Markus Sterky.
Men Markus gav inte upp. Han hade en tes om att Drag Race passar Public Service perfekt på det sättet att programmet tar upp allas lika värde, har ett djup, och att vuxna mogna personer berättar saker de varit med om. Plus att det är en fantastisk show.
– Drag Race var också en plattform för en grupp som SVT sällan lyckats göra ett program för. Och här gjordes det på regnbågskulturens egna villkor.
Så anställdes Anton Glanzelius som SVT:s nya programbeställare. Markus och ett par andra Drag Race-insatta personer inom SVT Göteborg förberedde i hemlighet en noggrant researchad presentation av Drag Race. Vad dom då inte visste var att det var Anton som köpt in serien till TV400 och redan var ett stort fan. Så snart var bollen i rullning. Men det skulle ta ett bra tag. Att få till ett avtal med amerikanska World of Wonder var en komplicerad historia och det blev en av de längsta förhandlingarna i SVT:s programhistoria. Det tog två och halvt år att förhandla fram rätten till Drag Race Sverige.
– Men om det var något jag skulle göra innan pension så var det att se till att Drag Race Sverige gick i SVT, säger Markus Sterky med ett skratt.
I vanliga fall släpper Markus jobbet med programmen så snart de beställts. Men just i det här projektet kände han att hans kompetens var avgörande för om det skulle bli bra eller inte.
– Jag följde processen vid sidan av och när det blev klart att Mastiff med Robert Andersson som en nyckelperson i teamet skulle göra det, kände jag mig trygg.

Robert Anderson är exekutiv producent för Drag Race Sverige på Mastiff. Efter gymnasiet pluggade han media på Högskolan i Kalmar där han passande nog träffade Robert Fux för första gången. De försökte starta en gayförening eftersom RFSL inte fanns i Kalmar på den tiden. Robert är en pionjär inom regnbågs-tv då han under sent 90-tal var reporter på Homogen på ZTV. Idag arbetar han med utveckling av tv-program som Svenska Hollywoodfruar och Benjamin’s. Han har bott i New York i nästan åtta år och har dricksat sin beskärda del till levande legender som Hurricane Biance, Shequida, Peppermint, Hedda Lettuce, Acid Betty, Tina Burner, och dansat till Lady Bunny när hon stått bakom DJ-båset.
– Men några av mina absolut bästa dragupplevelser är från Torget i Stockholm. Tollie and Dolores, vart är ni? Jag vill se ert Dark Lady-nummer igen! säger Robert Andersson med ett skratt.

Men tillbaka till Roberts roll i det här: Innan SVT hade bestämt sig för om de skulle sända Drag Race Sverige ville de höra produktionsbolaget Mastiffs vision. Som Drag Race-fan, som arbetade inom samma koncern, frågade Mastiff om Robert ville vara med och övertala SVT om att ett svensk Drag Race skulle kunna bli hur bra som helst. Och det gjorde han.
– Och nu jag kan lova att det blir ett regnbågsspektrum av fab humor, känslor, livsöden, drama och tävling! Och gaggingly good queens, säger Robert Andersson.
Han berättar att det har varit jättesvårt att inte kunna ha med alla tävlande queens som man önskat redan första säsongen.
– Så vi hoppas att vi kan få höra av oss med förfrågningar om det blir en säsong två, tre, fyra, fem…!
Robert berättar också att det lagts ner stort arbete på språket i programmet då RuPaul’s Drag Race har så många ikoniska säg och uttryck.
Nu vet vi att The Werk Room heter Drugstugan, att ”växla upp och må bästa Quinna vinna” är Sveriges svar på ”Start Your Engines and may the best dragqueen win”, och att bakom-kulisserna-showen Untucked blir Otejpat. Men resten, det får vi veta när programmet sänds…

Siri Bergenrud, är exekutiv producent på SVT för Drag Race Sverige, och var involverad i projektet redan när Markus Sterky i hemlighet planerade att pitcha idén för SVT:s programbeställare. Hon beskriver sig som en ”gammal dragtant som varit på massor av dragshows i London och älskat drag genom hela livet”.
– Dragscenen är spännande och underhållande, men underberättad i tv. Det är i princip bara After Dark som fått plats. Här har vi nu fantastiska queens som bjuder på högklassig underhållning och stort djup. De kommer att erövra världen, säger Siri Bergenrud stolt.
Hon har vurmat för att Drag Race fanskara ska få sitt, och för detta har man jobbat efter flera parametrar.
– Det måste bli rätt och det måste bli svenskt, och samtidigt stort och brett. Det är berättat på ett lite annorlunda sätt som passar den svenska publiken, men underhållningen är minst lika bra som i de andra varianterna.
Robert Andersson fyller i:
– Vi flirtar mycket med svenska företeelser i programmet. Det är ju Drag Race Sverige för Queen’s sake! Men framför allt tar Fux med sig en helt ny drag-estetik och personlighet till programmet som gör den svenska versionen helt unik i jämförelse med andra länders Drag Race.

Admira Thunderpussy, som är en av de nio queensen som tävlar, älskar den svenska inramningen.
– Vi har egna uttryck och begrepp, en annan jargong och dynamik gentemot juryn. Jag tycker det är viktigt att det känns hjärtligt och familjärt. Det känns som ett stort härligt gig. Allt är bara 100 gånger större. Och 100 gånger roligare.

Det är högt i tak i Drag Race-världen och oblygt HBTQ+lingo ekar mellan väggarna i det rosaskimrande arbetsrummet, och när domarna kommenterar queensens looks. Drag Race Sverige går i SVT kl 21 en söndag, behöver vi vara oroliga att det blir för tamt?
– Absolut inte, säger Markus Sterky. Varje land har sin egen gaykultur, och den amerikanska tonen skiljer sig från de kanadensiska säsongerna och den brittiska, och det är nånstans där vi vill vara.
– Allt handlar om vad som sägs, i vilken kontext och av vem. Har man den intimitet som deltagarna har med varandra, då är vi där på deras villkor och de får prata som de vill. Och vi har pratat med BBC som också är ett statligt ägt public Service-företag om deras erfarenheter. De var förberedda på en storm av klagomål. Det kom inte ett enda.
Och apropå klagomål. Ett par veckor innan premiären har SD:s Björn Söder gått ut på Twitter och frågat om det verkligen är Drag Race som skattebetalarnas licenspengar ska gå till.
– Vi vore ju naiva om vi inte var medvetna om det rådande politiska klimatet som programmet kommer att befinna sig i. Men SVT kan inte och ska inte ta sådana hänsyn. Vi har ett uppdrag och utifrån det uppdraget uppfyller Drag Race många aspekter, säger Markus Sterky
– Detta handlar om att se allas lika värde, och att skapa möten med grupper många inte möter. Och här finns en äkthet som SVT kan försvara. Drag Race står för det goda.
Han berättar att Mastiff aldrig varit med om ett program där så många medarbetare hört av sig och vill jobba med programmet, eller att så många kändisar hört av sig och vill vara gästdomare.
– Det är väldigt tacksamt att ge sig ut i en värld som är så älskad av så många redan, fastslår han.
– Och jag är jättestolt att formatet har en ”Army of Lovers” som tar samtalet i sociala medier och bjuder in till nyanser, fyller Siri Bergenrud i.

Markus Sterky pekar på ringarna på vattnet av Drag Race framfart över världen.
– Folks nyfikenhet vaknar över vad drag är och kan vara. Många av de som varit med i exempelvis Drag Race UK har blivit stjärnor, serien skapar en ny typ av kändisar. Men viktigast av allt: Om detta program kan få en liten kille eller tjej som känner att de inte passar in, att få en liten stund av igenkänning, glädje och inspiration, då har det här programmet gjort mer än vad vi vågat hoppats på.
En av programmets tävlande queens är Fontana. Som drag-artist och invandrare vill Fontana berätta sin story.
– Drag Race är anledningen till att jag började med drag. Jag kom från Brasilien till Sverige och är nu med i Drag Race Sverige. Jag lever min dröm. Men Migrationsverkets nya regler gör att jag inte vet om jag får stanna kvar efter mina åtta år. Det känns stort och viktigt att får prata om det inför en så stor publik.
– För mig räcker inte ordet viktigt som ett sätt att beskriva Drag Race Sverige, säger Robert Andersson och fortsätter:
– För mig är programmet livsviktig och livsförändrande TV. Programmets kärna och budskap är att vi alla har rätt att vara oss själva och förtjänar att älskas ovillkorligt som vi är. Jag hoppas att programmet kommer att inspirera och ge självförtroende och en själv-boost till tittare oavsett om man är HBTQIA+ eller inte.
Detta är något Vanity Vain, som också tävlar i den första säsongen instämmer i:
– De stories som delas är så starka, och jag har berättat om några av mina mörkaste stunder. Det är en reality som lyfter vår konstform, men samtidigt personerna bakom. Vi är glamorösa clowner som får utbilda om hur det är bakom masken.
– Jag har sett så mycket reality, men inget kommer i närheten av den värmen som Drag Race har. Jag är otroligt stolt och tacksam att nu se samarbetet Fux, Mastiff och SVT, och att det lett till ett fantastiskt program.