När första avsnittet av Drag Race Sverige sändes direkt efter Melodifestivalens ”semifinal” stannade 726 000 kvar och såg premiäravsnittet. Dagen efter, då samma avsnitt sändes på sin ordinarie sändningstid, sågs avsnittet av ytterligare 187 000 tittare. Sammanlagt sågs alltså Drag Race Sveriges första avsnitt av 913 000 personer. Men när andra avsnittet sändes i söndags var det bara 185 000 som valde att knappa in SVT på kvällen för att fortsätta följa med på den här Drag Race-resan.
Ansvariga programchefen på SVT, Christina Hill, kommenterar siffror för QX:
– Det har varit lite mer nervöst än vanligt att lansera just det här programmet för publiken eftersom det är ett så otroligt älskat format med en väldigt lojal och engagerad fanbase över hela världen. Vi vet att många i Sverige följer både den amerikanska originalproduktionen och de versioner som görs i andra länder. Därför är det förstås underbart att Drag Race-konnässörerna har tagit emot serien så positivt. Såväl Robert Fux och domarpanelen som våra fantastiska queens har mötts av enormt mycket kärlek och hejarop. Med det sagt hade vi förstås hoppats på en bredare publik för serien.
– Även om antalet tittare inte är avgörande så vill vi ju att fler ska upptäcka glädjen och kreativiteten som genomsyrar dragkulturen. Jag tycker att serien är underhållning av högsta klass och hoppas fortfarande att en större publik ska våga ge den en chans, avsnitten finns på SVT Play för alla som vill titta ikapp. Drag Race Sverige är ju exakt vad man behöver i den här ganska dystra tiden vi lever i!

Hur ser tittandet ut på SVT Play?
– Tittandet på Play når tyvärr inte heller upp till målen i nuläget. Det är förstås möjligt att det växer till sig under säsongen, vi får hålla alla tummar för det.