Detta är en både nytolkad och klassisk Carmen i litet format. Bizets musikaliska örhängen finns med, men även ny musik av kompositören Anders Ortman. Och han finns själv på scen med bland andra Marianne Mörck, Lindy Larsson och Cecilia Lindqvist.

För här blandas skådespelare, dansare och sångare i ett allkonstverk. När föreställningen börjar är alla Carmen i den berömda habaneran.
– Och alla berättar historien ur Carmens perspektiv, varför hon blir dödad. Där
finns en hårdragning: att starka kvinnor dödas, säger regissören Kajsa Giertz, som kallar föreställningen ”en saga för vuxna”.

Skådespelaren Cecilia Lindqvist tillhör Malmö Stadsteaters ensemble och har intervjuats flera gånger för QX. Liksom de övriga på scenen gör hon både kvinnor och män i föreställningen. Helst gör hon den manlige toreadoren. Men gör detta med män som kvinnor och kvinnor som män denna Carmen till en queer föreställning?

– Jag har ofta ett genusperspektiv i mina föreställningar. Men jag är en heterosexuell kvinna som berättar den här historien. Man skulle kunna göra otroligt mycket mer av den om man ska göra den queer, säger regissören Kajsa Giertz.

Cecilia Lindqvist tycker att publiken själv får bestämma:

– Jag tycker det är en queer föreställning och ett allkonstverk. Men problemet med queer är att det betyder olika för olika människor och att det gått inflation i ordet, säger Cecilia Lindqvist.

– Queerföreställning, det vete fan, säger Kollegan Lindy Larsson. Fast jag är Carmen och blir Escamillo. Och det är väl queer.

Han slänger med Carmens långa hår, svingar upp ett långt ben på bordet i tetaerfoajén och drar upp kjolen en rejäl bit ovanför snörkängorna med klack. Han är mycket Carmen även under intervjun, kanske som när hans Carmen flirtar med don José i föreställningen.

Skulle du ta i lika mycket nu om du hade Escamillos toreadorkostym på dig eller agerar du på ett annat sätt som man?
– Ja, han rör sig annorlunda, han tar sig tid. Carmen bubblar mycket mer, säger Lindy.

Carmen – ett kammarspel om kärlek har premiär 28 november på Intiman (samma byggnad som Malmö Opera) och spelas till slutet av mars.