På lördag är det öppning på Waldemarsuddes stora retrospektiva utställning med 130 verk av Gösta-Adrian Nilsson. GAN föddes 1884 och blev i början av 1900-talet en av landets främsta konstnärer. Modernism, futurism och inslag av såväl surrealism som kubism fanns i hans konstnärliga palett. Tidigt blev han också uttolkare av homosexuell lust och livsvillkor. ”Men jag är en förbannad. En outsider”, skrev han i sin dagbok när han var 33 år gammal i en tid då sexuella kontakter mellan män var i lag förbjudna.

Matroser och pantrar, 1917. Olja på duk, 95 x 95 cm. Privat ägo. Visas på Waldemarsuddes utställning

Idag går GANs mest typiska verk på auktioner för hundratusentals kronor men redan under sin livstid, trots ofta tydligt homosexuella motiv och ett vågat och sprakande formspråk var han erkänd och en viktig konstnärlig förebild. GAN var just detta för bland annat Halmstadsgruppen.
Vid sin död 1965 hade hans storhetstid förbleknat och han beskrivs ofta som att då ha blivit bortglömd. Med stora utställningar på bland annat Liljevalchs och inte minst på Kulturen i Lund, den stad han föddes och växte upp i, har hans arbeten dock återigen stigit inte bara i värde utan även, och viktigast, i uppskattning.

Maskinarbetaren (Fabriksarbetaren), 1918. Olja på duk, 136 x 130 cm. Norrköpings konstmuseum. Visas på Waldemarsuddes utställning.

Fram till den 29 maj pågår utställningen. Klok person med intresse för (homo-)kultur ser till att inte missa denna möjlighet att njuta av en av Sveriges främste modernister och uttolkare av 1900-talets bögvärld.

Boxning, 1921. Collage, akvarell,36, 5 x 27,3 cm. Privat ägo. Visas på Waldemarsuddes utställning.