Föreställningen spelas 1 och 8 november.

En bortglömd och syrlig vispoet som till skillnad från Evert Taube och Cornelis inte har hyllats tillräckligt. Så beskriver Albin Flinkas Barbro Hörberg som han tillsammans med Fredrik Meyer nu tolkar i två föreställningar på Maximteatern i Stockholm.

– Vi var lite osäkra på om det skulle bli fint att två killar tolkade hennes texter, som ofta inspireras av relationer mellan kvinnor och män. Men det gick hur bra som helst! säger Albin Flinkas.

Redan som sjuåring upptäckte han Barbros sånger. Hemma i fyrplansvillan i Stocksund hittade han LP:n ”Ögon känsliga för grönt”, där pappa klistrat fast Högbergs dödsannons på omslaget.

– Kontrasten mellan hennes livliga portätt på omslaget och dödsannonsen fångade mig, redan som sjuåring. Men som många andra glömde jag bort henne.

Minnet kom tillbaka när Albin och Fredrik började planera en show ihop. Det som började med utsålda lunchkonserter på Dansmuséet, blev senare till föreställningar på Klara Soppteater och Parkteatern på Djurgården.

Den 9 augusti stod de i SVT:s Allsång på Skansen. Albins blå ögon slog som en tsunami i vardagsrummen och samma kväll hade han 270 nya vänförfrågningar på Facebook.

– Allsången är ju ett monument för svensk musiktradition och kanske den svenska visan framförallt, och att vi fick chansen att påminna två miljoner tittare om att det en gång fanns en fantastisk begåvad artist och poet som hette Barbro Hörberg var såklart en enorm ära och glädje. Min tidigare ganska strikta facebook-hygien for all världens väg, säger Albin.

Störst var att Barbro Hörbergs dotter Liza satt i publiken.

– Hon sa att mamma log, skrattade och vinkade från sin himmel!

Nu har de bokat Maximteatern för två föreställningar den 1 och 8 november, där de gästas av först Lill-Babs och sedan barndomsvännen Sarah Dawn Finer.

– Lill-Babs är en gammal vän till Barbro Hörberg och den som umgicks mest med henne under den sista tiden. Hon tog hand om markservice hemma medan Barbro låg på Karolinska.

En annan anledning till att just de två bjudits in är att de, liksom Albin, sätter texterna främst.

– Jag har sagt nån gång att jag skulle vilja bli som Janne Malmsjö, men jag skulle kanske ännu hellre vilja bli Lill-Babs. Hur hon jobbar med sångerna när hon uppträder live är helt fantastiskt och väldigt inspirerande. Och det inte många vet är att Sarah är en fantastisk berättare på svenska. Jag får gåshud så fort hon öppnar munnen!

Vilken är den text som ligger närmast dig?
– En vaggvisa som heter Vaggvisa för vakna, som min pappa ofta sjöng för mig när jag var liten. Egentligen handlar den om en vuxen person som försöker sova, men inte får till det och tänker sig tillbaka till en barndom: ”Så drömmer vi oss bort, så glömmer vi oss bort. Så tumlar våra sinnen så mjukt bland barndommens minnen.”

– Men Barbro skrev också flera syrliga sånger, med med fräcka anspelningar och spänande undertoner. ”Långe Bengt” är en sån.

Efter Maxim, vill du ta Barbro ut i landet då?
– Ja det vill vi! Fredrik Meyer och jag, en minibuss, en digitalflygel och möta upp spännande gästartister på olika orter vi kommer till. Det vore nåt!