Kungliga Operans uppsättning av baletten för barn La Boîte à Joujoux, från 1919, är en söt pralin i en bubblande smällkaramellsbomb av dekor och kostym signerad Bea Szenfeld. Lite tokigt blir det, eller härligt barnsligt som vi har all rätt att glädjas åt. Det märks att Kungliga baletten uppskattar att dansa detta verk och det smittar av sig.

Men det betydelsefulla med denna uppsättning, i samtida koreografi av Jean-Guillaume Bart, är att den ger oss en inblick i det som när Svenska Baletten 1921 satte upp verket kategoriserades av den svenske recensenten August Brunius som en av de ”ultramoderna skapelser” inom dåtidens dans. Kungliga Operan har tagit ansvar för att bevara och även ge nytt liv åt det den nyligen 100-årsjubilerande baletten, ledd av Rolf de Maré och Jean Börlin, gjorde för att utveckla danskonsten. Ett stycke homo, eller med modernt och bredare uttryck, queer historia. 1998 dansades Skating Rink, Dervischer, El Greco och Within the Quota. För två år sedan, just det år då 100 års-jubiléet firades i Sverige, stoppade pandemin en planerad jubileumsföreställning med förutom La Boîte à Joujoux även Skating Rink.

Carmen. Calum Lowden i mitten med Kungliga baletten.

Roland Petits Carmen, som är kvällens andra balettverk och även det planerat att dansas i samband med 100-års-jubiléet av Svenska baletten våren 2020, sattes upp 1949. Tanken att framföra även detta historiska dansverk samtidigt med Svenska baletten gör kvällen till en spännande historielektion.

Carmen med en vuxen, sensuell och kraftfull koreografi till Bizets väl kända musik. Här känner vi igen Birgit Cullbergs berättande dans, här märks en ny tid långt från vänt kyska balettflickor i skirt tyll. Ännu ett steg till har tagits mot det som vi idag ser inom den samtida dansen. Såväl den samtida berättande dansen och den danskonst som arbetar med kroppen och rörelsen för att nå våra känslor.

Även om La Boîte à Joujoux kanske inte är just mer än en väl presenterad och underhållande dans-pralin som fyller en med barnslig glädje så blir den tillsammans med Carmen, så fantastiskt dansad premiärkvällen av 1:e solist Madeline Woo, en fin kombination av historielektion och njutning.

Missa inte att köpa programmet när du är på plats med texter av bland annat Eric Näslund och Erik Mattson för att få än mer bakgrund till de två verken och inte minst hur Svenska Baletten påverkade den moderna dansen.