På Alla Hjärtans Dag öppnar Conny Karlsson Lundgrens första stora soloutställning. Bonnier Konsthall har upplåtit sina lokaler fram till den 7 april och ger därmed Stockholm ett spännande queert rum att inspireras av.

Utställningen består av arbeten Karlsson Lundgren gjort under 20 års tid, såväl videoverk som foto och scenografiska installationer. Dessa ställs ut tillsammans med delar av en privat samling av queer konst med bilder och verk av bland annat Arthur Tress, Del Lagrace Volcano och Elmgreen & Dragset som speglas i och blir till en kommentar av Karlsson Lundgrens egna arbeten, eller om man så vill vice versa.

Ett nytt verk har tagits fram till utställningen på Bonnier Konsthall, baserat på ett äldre sedlighetsmål i Stockholm där kärleksbrev mellan två män använts för att bevisa ”skuld”. I ett av brevet skrivs ”Jag kysser dina ögon”. En mening som också blivit utställningens titel.

Under utställningens gång kommer performance att framföras, bland annat om en skandal på 30-talet kallad ”Göteborgsaffären”. Även här är det delar av det material som låg till grund för rättsliga åtgärder mot älskande män som Conny Karlsson Lundgren utgått från för att berätta om en homosexuell subkultur.

Utställningen är en väl så god orsak till att ta sig tid för Queer kultur. Kombinera gärna en helg i Stockholm där besök på Moderna Museet väl kompletterar det vi får uppleva på Bonniers Konsthall.

Lotte Laserstein, Kväll över Potsdam, 1930.

På Moderna visas inte bara det som är den hittills största utställningen med målningar av Lotte Laserstein. Skarpa iakttagelser av människor i en tid som oroande nog även liknar vår. Här finns det stora verket ”Kväll över Potsdam” från 1930 liksom flera gripande självporträtt och målningar av Lotte Lasersteins nära vän och modell Traute Rose. Verken hon gjorde i Berlin innan hon 1937 lyckades ta sig till Sverige undan nazisterna som klassat henne som ”trekvartsjude”, visar inte bara emanciperade kvinnor utan bär även tydliga bilder av lesbisk kultur och estetik. I Stockholm har Berlinbilderna kompletterats med verken hon gjorde här, där hennes målningar av andra judiska flyktingar i en osäker tid blir oerhört starka.

Intill porträttet av Dr Walter Lindenthal står det ”Sverige är vackert, människorna är trevliga, men all medkänsla till trots är de ändå inte berörda. Ingen kan fullt ut förstå, inte ens jag själv…. Det är vårt, emigranternas, öde”. En av de emigranter Lotte Lasterstein mötte i Stockholm var den Odessafödde violinisten och författaren Jascha Golowanjuk. Trots stora framgångar i Sverige kände han sig utanför. Kanske kan säkerhetspolisens bevakning av honom och andra judiska och homosexuella flyktingar, misstänka för att tillhöra en liga, vara en förklaring till känslan av utanförskap. ”Porträtt av en gentleman i morgonrock” är en kärleksförklaring till en god vän presenterad med en estetik och kultur som tydligt markerar manlig homosexualitet så som med hennes tidiga målningar av systrar i Berlin.

Denna den andra delen av utställningen ”Ett delat liv” blir plågsamt högaktuell i dagens svenska politiska tonläge då snart sagt alla politiska läger i bästa fall är trevliga men fullt ut valt bort medkänslan för att säkra politisk makt.

Jean Börlin i Siamesisk Dans (1919) och Den döende dandyn (1918). Nils Dardel.

Och Conny Karlsson Lundgrens utställning talar i hög grad även till ”Rosa segel – Svensk modernism i Moderna Museets samling”.  Här visas delar av den kulturskatt Rolf de Maré skänkt till muséet. På utställningen finns 100 verk varav flera centrala för den svenska homohistorien. Mauritz Stillers film Vingarne, från 1916, visas, världens första film med ett homoerotisk tema. Den helt fantastiska Nils Dardel-målningen från de Marés skånska hem Hildesborg, ”Reception” från 1914, med fem homosexuella herrar som samlas till en fest och pianoafton! Intill hänger ”Porträtt av Maurice Rostand”, från 1913. Den franske homosexuella författarens, och Jean Cocteau-vännen, i ett av Dardels utsökta dandy-porträtt. Och här hänger ”Den döende Dandyn”, från 1918, i versionen med tre kvinnor och en gråtande man som vakar vid hans sida. Och här hänger Dardels ”Jean Börlin i Siamesisk Dans”, från 1919. Börlin, mannen bakom den Svenska Baletten i Paris och Rolf de Marés älskare. De Maré som vigde stor del av sin ekonomi och sin tid till kulturgärningen att skapa ett svenskt modernt danskompani.

Här finns i ett av sidorummen berättelsen om tidskriften Spektrum, som startades av en av sönerna, Josef, i den judiska migrantfamiljen Riwkin, som kom till Sverige 1920 från det som idag är Belarus. En tidskrift där Gösta Adrian Nilsson, av vilkens flera verk visas på utställningen, medverkade. Och där fotografen Anna Riwkins bilder av Karin Boye och svensk danskonst publicerades. En radikal fotograf som också under lång tid samarbetade med Elise Ottesen Jensen. Och här finns såklart verk av Hilma af Klint. Och missa absolut inte de två målningarna av Ivan Lönnberg. Det ena ett självporträtt och det andra ett porträtt av Nils Santesson som återkopplar till Conny Karlsson Lundgrens nya verk på Bonniers Konsthall, där just kärleksbrev skrivna av Santesson från början av 1900-talet citeras.

Svensk historia. Svensk queer och samtida historia att i dagens mörker känna en stolthet över. Där glädjen i mångfald skapar så mycket mer färger, nyfikenhet och spänning än det binära registrets två sidor.

Lotte Laserstein, Ett delat liv, som tidigare även till stora delar visades i Malmö, hänger till den 14 april i år.

Utställningen ”Rosa segel” visas fram till den 3 augusti 2025. Upplagt för ett finissage med rosa bubblor och en färgsprakande karneval, mitt under nästa års Pride-festival!

Fram till den 7 april kan du alltså ta del av tre utställningar där queer kultur gestaltas. Synd att missa ju!