Det blir snabbt påtagligt varmt i salen. Och det gäller stämningen, inte temperaturen, när Elisabeth Ohlson Wallin visar bilder från hela sin produktion. Här finns de stora projekten som In Hate we trust och Ecce Homo, och jobben för brödfödan. Som porträtt av drottning Silvia eller av bolagsdirektörer. Publiken är helt med på noterna när Elisabeth gisslar trångsynta kristna reaktioner på sina bilder. När hon undrar om folk vill ha paus eller att hon ska öka takten hörs ett rungande nej. Efteråt är Elisabeth påtagligt nöjd.
– Det var jättefint. Bara snälla människor, säger hon och tillägger att hon alltid brukar känna in stämningen i publiken innan hon börjar tala om sitt arbete.
– Jag är försiktig. Men här var det otroligt varm stämning.
En säkerhetsvakt finns till hands hela tiden, också under publikfrågorna efteråt. Även nu är stämningen vänlig. Någon frågar om kameran, någon om hunden i nattvardsbilden från Ecce Homo. Elisabeth skrattar och säger att den undrar folk alltid om och att den tillhörde personalen där bilden togs. En kvinna kommenterar det homoerotiska i den senaste bilden i serien In hate we trust där en knäböjande kardinalklädd man handkysser en annan man som föreställer påven.
– Ja, det visar hur makten går över i en perverterad sexualitet, förklarar Elisabeth och får fler frågor om Ecce Homo. Skulle hon idag valt modeller som ser ut som den typiska bilden av Jesus? Varför inte en svart Jesus? Eller en kvinnlig?
Elisabeth Ohlson Wallin svarar att hon förmodligen skulle ha gjort annorlunda idag, men att det den gången var viktigt att visa en traditionell Jesusbild så att alla skulle förstå att den Jesus människor i allmänhet föreställer sig också var den som hon avbildade med bland annat homosexuella.
En besökare letar efter likheter mellan Jonas Gardells arbeten och Elisabeths och får till svar att Gardell skrev förordet till Ecce Homo i bokform, men att de inte samarbetar.
Men ingen frågar om de bilder av våld mot HBT-personer som hon visar. Visserligen är de omgestaltningar av 1600-talsmålningar, men det är våldsamma och vidriga beskrivningar av grova hatbrott.
– Jag tror att folk går hem och smälter vad de sett. Jag berättar ju ganska mycket, så det finns egentligen inte så mycket att fråga. Och jag får mejl från folk några dagar efter att de sett In hate we trust.

Äkta i QX GayMap
Elisabeth Ohlson Wallins utställning Äkta visas på Kommendanthuset vid Malmö Museer, snett emot Malmöhus, till 1 februari.

In hate we trust i QX GayMap
In Hate we trust visas på Alingsås konsthall till 28 februari. 5 februari 18.00 guidar Elisabeth Ohlson Wallin på utställningen.