Så sammanfattar pursern Gary Wilson förhållandet till yrket han har sedan 22 år. QX följde Gary under en New York-tur.
En av sakerna jag vill veta innan jag träffar Gary är om det är förbjudet att ha sex på flygplanstoaletterna, och om folk brukar ha det. Men jag tänker samtidigt att den frågan kan vänta för aningen mer “basic information” om purserjobbet.
Sverigeboende skotten Gary, som pluggade till tolk i tyska, franska och italienska innan han borjade flyga, ska den här fredagen leda en femtonmannabesättning på Lufthansas flygning mellan Frankfurt och New York. Som purser är Gary högsta befäl för passagerarservicen, och hans roll är ”att leda besättningen”. Ungefär som en dirigent som leder en orkester.

Gary bor två mil från Arlanda, med sin svenska pojkvän sedan åtta år, och har sin “bas” i Frankfurt. Det innebär att alla hans turer går därifrån, så resan till jobbet går alltid från Arlanda till Frankfurts flygplats. En resa som tar ungefär två timmar.
– Men jag räknar in den tiden mentalt i jobbet, och läser en bok, lyssnar på iPoden eller vilar på planet, berättar han medan vi väntar på Frankfurt-planet.
Gary flyger i snitt fyra ”slingor” i månaden, vilket tar honom över hela världen. En slinga sträcker sig oftast mellan destination a och b, och tillbaka, men kan även innefatta fler destinationsstopp.

Gary Wilson, t.v, purser på Lufthansa

Det finns inte en destination som Lufthansa flyger som Gary inte varit på.
Han kan dessutom lägga in destinationsönskemål inför varje månads schemaläggning. och önskar ofta favoriterna Chicago, San Francisco och Hong Kong. Många gaykillar gillar Sao Paolo och Buenos Aires för utelivet.
– På förra crewhotellet i Buenos Aires var det som att gå in på en gaybar. Där bodde bögar från alla bolag, skrattar Gary.
Och medan vi ändå är på ämnet: Gary gissar att sex av tio män inom flyget är bögar. Så mycket för fördomen att alla flygvärdar är gay, tänker jag medan vi boardar Frankfurt-planet.
Två timmar senare är vi på Lufthansas bas i Frankfurt. Där ska Gary hålla i briefingen, ett inför flighten-möte där Gary informerar besättningen, lägger fram sina förväntningar och gestaltar stämningen inför flygningen mot New York.

Gary Wilson, t.v, purser på Lufthansa

De välsvarvade flygvärdinnebenen sitter korsade på rad medan Gary berättar om ombordservice, arbetsuppgifter och tekniska nödvändigheter. På den här flighten är fem av sex i servicestyrkan bögar, så uppgiften om att bögkvoten bara skulle vara sextio procent är än så länge motbevisad tänker jag. Förutom att berätta om rutinerna så quizar Gary besättningen för att se att de har koll på säkerhetsfrågorna. Jag inser att jag med mina tyskakunskaper kammat noll på quizbiten.
Efter briefingen bär det av till flygpersonalens pass- och säkerhetskontroll. Gary träffar catering- och städningsmanager, och gatepersonalen för att uppdatera sig.
Väl ombord agerar Gary problemlösare och ser till att allt flyter. Vår flight har problem med högtalarsystemet som envist sprakar efter varje utrop. Snart har Gary fixat det, och kan nu ta hand om andra arbetsuppgifter. Han pratar med Lufthansas ”statuskunder” som flyger mycket med bolaget, och ser till att de är väl omhandertagna. Han är överallt i planet, och hjälper till där det behövs.
– En enkel flygning hittills, sammanfattar Gary när han sätter sig ned för att äta lax-och sparrismiddagen från businessmenyn.

Gary Wilson, t.v, purser på Lufthansa

Under hans två decennier i luften så har antalet incidenter varit få. Dödsfall ombord har Gary aldrig upplevt.
En passagerares hjärtattack har han däremot varit med om. På samma plan satt sjuttio läkare på väg från konferens.

– Så vi fick istället se till att alla inte var engagerade i den drabbade passageraren. Alla hade ju olika åsikter om hur situationen skulle hanteras, berättar Gary.
Bråkiga passagerare då?
– Det är inte vanligt. Men jag minns en ung kille som fått i sig för mycket alkohol och prompt skulle tända en cigg i planet. Det sämsta som kan hända är om det börjar brinna ombord. Eftersom jag var den enda killen i besättningen så bad jag två brasilianska killar om hjälp. Vi satte på killen handbojor och sen fick killarna turas om att sitta bredvid honom.

Gary Wilson, t.v, purser på Lufthansa

Vi landar runt sjutiden på kvällen amerikansk tid, utan att handbojorna har åkt fram en enda gång. Efter ett tag sitter besättningen i crewbussen till hotellet. Klockan är en bra bit efter ett, svensk tid, och alla flygvärdinnorna beger sig till sina rum. Bögarna i besättningen kastar däremot in väskorna, och åker till gaybaren G-Lounge. De blå uniformerna är bytta mot Abercrombie-skjortor. Gary och kollegan Dominik har varit här förr.
– Vissa kollegor klickar man bättre med och det blir kul när man flyger ihop, säger Gary och nickar åt Dominik.

Gary Wilson, t.v, purser på Lufthansa

Efter drinkar och span på de snygga bartendrarna kryssar den gula taxin över avenyerna mot hotellet. Sovdags.
Klockan sju på morgonen ringer klockan. Gary och Dominik är träningsklädda för en löprunda på Brooklyn Bridge.
– Om jag inte joggar ute så går jag till hotellgymmet, berättar Gary. Det är nästan ett måste för må bra på jobbet.
Redan vid niotiden samma kväll ska Gary och besättningen återvända till Frankfurt, så det gäller att utnyttja tiden.
– Är jag i New York brukar jag dra till Central Park och läsa en bok. Annars shoppar jag lite eller umgås med någon kollega. Jag har ju jobbat ett tag så jag tänker inte ”jag-måste-göra-stan”.

Gary Wilson, t.v, purser på Lufthansa
Gary Wilson, t.v, purser på Lufthansa

Idag gör däremot bögarna i besättningen stan. Efter en tur till gaymeckat Abercrombie & Fitch på 5th Ave blir det lunch på Sex & The City-bekanta restaurangen Pastis i Meatpacking District. Över en hamburgare får jag äntligen svar på min “sex-på- toaletten”-fråga.
– Ja, det händer, och så länge man inte stör någon så ska jag inte hindra passagerare från det. Det finns inga regler mot att man inte får vara två personer på toaletten samtidigt, och jag har sett både straighta och bögar gå in ihop. Ute i kabinen vill vi däremot inte se några sexuella aktiviteter. För ett tag sen fick jag säga till en tjej som försvann under filten mot sin killes skrev. Men jag dök upp för sent för hon var klar när jag dök upp, skrattar Gary.

Det är dags att dra sig tillbaka till hotellet. Gary ska sova lite innan det bär av till flygplatsen och en sjutimmarsflygning mot Frankfurt. Efter hemkomst ska Gary vara ledig i tre dagar, innan det bär av till Shanghai. Själv stannar jag ett par dagar med min pojkvän i New York innan vi sätter oss på planet mot Frankfurt. Vetskapen om att det är tillåtet att vara två på toaletten kittlar hela tiden.