Svensk turistindustri har nog aldrig lett så mycket som i dessa dagar då USAs främst gaytidning, OUT, släpper en resetidning med tema Sverige. Runt Midsommar var 13 journalister och fotografer från tidningen på plats och besökte förutom Stockholm även Göteborg och ishotellet i Jukkasjärvi.
Numret säljs av den hyllade ”vampyren” Alexander Skarsgård som tillsammans med Jonas Åkerlund berättar om vad som gör Sverige och svenskar så heta just nu i USA.
Trots att de kan vittna om att det finns svenskar i princip överallt just nu, så konstaterar de att det nog kan röra sig om ”flavor of the Month”. ”Nästa månad är det Finland”, konstaterar Alexander Skarsgård.
Skarsgård pryder det suggestiva omslaget med en svartvit bild tagen av fotografen Matthew Kristall.
Bilden av ett avslappnat och vackert land med tydliga årstider liksom ett land som i förhållande till USA har en avslappnad syn på nakenhet växer fram i samtalet. Alexander Skarsgård och Jonas Åkerlund förklarar för OUT att den mörka delen av året är ”boning season”, dvs tiden då man har sex. Och att våren och sommaren också är ”boning seasons”.
– Det är därför vi är så liberala och coola med vår sexualitet, säger Skarsgård och lägger skrattande till att ”det är därför vi har så mycket sex”.
Ett kanske något överdrivet påstående som dock säkert faller i god jord hos de 2600 gaykryssare som i sommar kommer att gå i land i Värtan lagom till Pride-festivalen i Stockholm.
I numret ges 82 orsaker till att man älskar Sverige och dessutom intervjuas bland annat Anton Hysén och Rickard Engfors.