Stockholm Pride tappade för andra året budet om att få arrangera World Pride. Men i tisdags fick medlemmarna glädjas åt att få stor uppmärksamhet såväl i Sverige som internationellt.
Eventbarometern presenterade då hur olika festivaler uppmärksammats i media. I kategorin stads/kulturfestivaler är det just Stockholm Pride som toppar statistiken. Mellan den 16 september 2008 och 15 september 2009 publicerades 882 artiklar som dök upp hos Infopaqs medieagent. Jämfört med året innan, då Evenbarometern uppgav att 624 artiklar spårats, är det en ökning med 41%.
Föreningens presschef, Jessica W Sandberg säger att man i år satsat på riktat pr-arbete vilket tillsammans med temat Hetero ses som en förklaring till att mediabevakningen ökat.
– Jag är överlycklig säger hon. Vi kan konstatera att det lyckades väl och att allt slit nu har burit frukt.
En annan glad nyhet är att föreninegns Spotify-kampanj är nominerad i reklamtävlingen The London International Awards inom kategorin Public Service/Social Welfare för digitala medier liksom till kategorin Microsite som genererat en halv miljon besökare till förneingens hemsida och där 200 000 användarnamn testats.