Nivea Scincare är i blåsväder. När företagets reklambyrå FCB i USA föreslog en annonskampanj med två män som nuddar varandras händer ska företagets representant ha sagt ”we don’t do gay”.

Mannen på reklambyrån som presenterade annonsen ska själv ha varit gay och tagit illa vid sig.

Nu väljer reklambyrån FCB, som är en av de största i världen, att avbryta arbetet med Nivea Scincare efter att ha jobbat tillsammans i 100 år. Och hbtq-personer världen över uppmanar redan till bojkott på sociala medier med orden ”We don’t do Nivea”.

En talesman för Beiersdorf, som äger Nivea, vill inte kommentera det påstådda uttalandet ”som inte har någon substans”, men säger ändå att ”det inte speglar Beiersdorf, Nivea eller dess anställdas värderingar”.
”Ingen form av diskriminering, direkt och indirekt, är eller kommer att tolereras. Vi är starkt engagerade i mångfald, ömsesidig respekt, lika möjligheter och tolerans.”

För några år sedan var det pastaföretaget Barilla som hamnade i blåsväder när de vägrade ha alternativa familjer i sina annonser och den italienska pastakungen själv dundrade: ”Homosexuella kan äta annan pasta”. Nyheten spred sig över världen och Barilla bojkottades – och bojkottas än idag – av hbtq-personer.