Jag heter Jon Voss och är Förlagschef för QX Förlag. I 40 år har jag arbetat med gay/hbtq-media. Tack vare engagerade medarbetare och läsare har Sverige haft oberoende gay/hbtq-media som publicerat nyheter från Sverige och hela världen, gett plats för debatt och berättat om förenings- kultur- och nöjesliv, Pridefestivaler och fester och skapat kontakt mellan hbtq-personer.

Alla tidningar går igenom kniviga tider. Så även QX. Motgång har dock alltid följts av medgång, men den situation som vi nu har hamnat i är mycket skakig.

I 25 år har våra vägar korsats när vi genom reportage och nyheter i QX byggt och berättat om samhället vi bor i, vilka vi är och förmedlat kontakt till vänner, kärlekar, flirtar och alla de som vi älskar och bryr oss om.

Vi är torget vi samlas kring och som vi roar oss på. Vi är den fria och oberoende rösten med öppen debatt och utblick mot världen. Vår roll är särskilt viktig för alla som tvingas utstå våld, hat och hot. Vi måste helt enkelt hålla ihop.
Nu mer än nånsin.

”QX har i 25 år kunnat ges ut gratis”

Tiderna har blivit bättre under våra 25 år, men nu ser vi något annat. Var ska vi ta vägen när det upprättas HBTQ-fria zoner i EU, interneringsläger i Tjetjenien och självklara mänskliga rättigheter ifrågasätts? När vi nu ser hur det blir tuffare i världen blir media som arbetar med HBTQ-frågor viktigare än någonsin.

QX i papper och digitalt har i 25 år kunnat ges ut gratis tack vare våra många annonsörer. Det har varit en enorm styrka. Som för all svensk media har vi de senaste åren märkt av lägre digitala intäkter som istället gått till stora internationella företag som Facebook och Google. Vi har mött detta genom att hålla nere kostnader och försöka få fram nya lösningar i den takt vi klarat. Som ett litet företag, med idag sju anställda, utan några jättar i ryggen, har det varit tufft. Men det har fungerat.

Men på bara någon knapp månad har de ekonomiska konsekvenserna av coronaviruset tornat upp sig framför oss.
Många av våra annonsörer i rese- och besöksnäringen, restaurang- och nöjesvärlden liksom kultursektorn har drabbats hårt. Den ekonomiska oron gör att många annonsörer nu tvingats bli mer försiktiga.

Utan dessa annonsintäkter så hamnar även vi i en akut kris. Vi ser nu över vilka möjligheter som finns internt genom att spara in ytterligare, sänka våra löner under krisen och se över alla våra kostnader.

Men vi behöver dig för att klara oss. När nu intäkterna från annonsering plötsligt minskat drastiskt behöver vi vända oss till dig som en av våra läsare.


Så här gör du:

Prenumerera på QX

Prenumerera på QX digitalt

Bli medlem på Qruiser.

Handla i QX Shop

Jag vill annonsera


Vi ber dig som uppskattar oss som media i papper och på nätet, som dansar bakom QX-vagnen i Prideparaden, som följer GayGalan på plats eller i TV att börja prenumerera nu.

Vi ber dig att bli guldmedlem på vår kontaktsida Qruiser och vi ber dig som planerat ett köp i QX Shop att göra det nu.

Vi hoppas att du som har en verksamhet som vill nå ut till våra hundratusentals läsare nu väljer att annonsera i våra medier. Kontakta Ulrika eller Jonas.

Den ekonomiska kris som vi hamnat i kommer att gå över. I grunden är vi ett välmående förlag med små resurser men stora hjärtan och starka viljor. Men utan stora ägare i ryggen är vi mycket sårbara.

Jag och mina sex medarbetare på QX Förlag, som jobbar med tidningen, nätet, Qruiser, QX Shop, GayMap och QX Gaygala, kommer att göra vårt yttersta för att överleva denna kris.

Hoppas du har möjlighet att hjälpa oss.

#stöttaqx

Så här gör du:

Prenumerera på QX

Prenumerera på QX digitalt

Bli medlem på Qruiser.

Handla i QX Shop

Jag vill annonsera