Talarbyrån Holmbergs Talare samlar specialinriktade föreläsare, och behövde någon som tog utbildningen inom HBT kompetens ett snäpp längre än de få som redan fanns. De fick upp ögonen på mångsysslaren Stella Scott, operasångerska, gestaltterapeut och föreläsare.

– Ingen av de andra HBT föreläsarna som finns idag är inriktade på hur företagen kan nå ut till HBT personer som kunder. Jag är den första och enda, Säger Stella Scott.

2006 startade Stella Scott projektet K.I.M. (Kultur Information och Mångfald). Sina erfarenheter därifrån tar hon nu med sig i rollen som föreläsare. Genom föreläsningar, workshops och konsertföreläsningar skräddarsyr Stella Scott, tillsammans med kunden, utbildning i HBT kompetens.

Varför behövs en HBT-föreläsare?
– Företag behöver hjälp med att rikta sig till HBT personer, då det finns en stor kundkrets därute som de i nuläget inte når ut till. Det räcker inte med att man sätter in en regnbågsflagga i köttdisken eller två bögar i en reklamfilm.

Stella Scott hänvisar till den amerikanske ekonomen Richard Florida, som fått mycket uppmärksamhet både i Europa och i USA. Hans forskning visar att ett öppet klimat för homo-, bi- och transpersoner även betyder en större öppenhet för alla klasser, kön och etniska grupper. Ett öppet samhälle välkomnar nya idéer och leder till att företag vänder sig till en bredare målgrupp.

Hur reagerar företagen på föreläsningar om HBT- kompetens?
– Till en början hävdar många företag att de har en öppen inställning till homosexuella och refererar till ”bögen i lobbyn” och ”flatan på lagret”, men hos många av företagen är deras ”kunskap” om HBT- personer egentligen fördomar. Den vanligaste förekommande fördomen är att säga ”jag har inga fördomar”. När de väl börjar inse sina egna fördomar är det lättare att möta dem, menar Stella Scott.

Hur gör du?
– Man måste börja från insidan av verksamheten, alltså med personalen. Det finns många som inte vågar komma ut på sina arbetsplatser. Man kan inte adressera kundkretsen om man inte kan adressera sin egen personal. Hur öppen kan man vara på arbetsplatsen? Hur rekryteras personalen? Frågor som spelar roll i hur man tillhandahåller ett klimat där personalen vågar vara sig själva. Att uppmärksamma verksamhetens egna strukturer för att belysa fördomar är oerhört viktigt. Nästa steg i utbildningen är att titta på vad som händer utanför företaget. Vad finns det för historiska aspekter? Vad har människor med sig för idéer om homosexuella? Varierar synen på homosexuella i olika kulturer? Sedan kan man börja rikta sig mot HBT kunderna, med mer bejakande eller inkluderande reklam till exempel.

Stella Scott tror på att förena kultur med lärande och ger förutom workshops och seminarier, tre föreläsningskonserter, som bland annat tar upp normbrytande föreställningar.

– Att kombinera kulturella uttryck tillsammans med fakta är ett effektivt sätt för oss som människor när vi behöver öppna våra sina sinnen, säger Stella Scott.