Den enligt egen utsago största internationella Aids-organisationen i världen,  AIDS Healthcare Foundation, AHF, meddelade under tisdagen att de sluter upp bakom kampanjen mot Facebook som startades av colorofchange.org tidigare i juni. Kravet från Color of Change är att Facebooks policychef Joel Kaplan avgår eftersom företaget inte velat ingripa mot hatfylld uttalanden som sprids via plattformen.

I ett uttalande från AHF säger de att om inte Facebook och Mark Zuckerberg inför en policy där hatfyllda uttalanden rensas från plattformen, kommer de dra tillbaks sina annonser, idag med ett värde av omkring 2 miljoner dollar årligen.

Medan bland annat Twitter agerat mot det de anser vara falsk eller tvivelaktig information från president Trump, har Facebook hänvisat till yttrandefriheten och att politiska ledare inte skall övervakas eftersom det de lägger ut är av allmänintresse. Kritiken om att plattformen ser mellan fingrarna mot rasistiska och andra hatfyllda inlägg har blivit skarpare i samband med #BlackLivesMatter-rörelen växt.

Enligt New York Times har flera företag nu meddelat att de skall dra tillbaks sin annonsering, uppskattningsvis till ett värde av över 70 miljarder dollar, om inte Facebook tar tag i hatet som sprids. Bland företagen märks Eddie Bauer, Ben & Jerry’s,  Magnolia Pictures, Unilever, Coca Cola, North Face och Levi Strauss.

– Vi påminner om vår deadline den 4 juli, säger AHFs ordförande Michael Weinstein om kravet på att företaget måste ta meningsfulla åtgärder mot hatet.
– Det är passande att vår nations födelsedag också blir den dag då Mr Zuckerberg på allvar tar tag i att eliminera rasistiskt, våldsamt hat från sina sajter, säger Weinstein vidare.