Den finske Riksåklagaren meddelade i fredags att de kommer driva frågan om den tidigare ordföranden för Kristdemokraterna liksom tidigare inrikesministern, Päivi Räsänen, har brutit mot lagen om hets mot folkgrupp.

Riksåklagaren Ari-Pekka Koivisto har drivit frågan i såväl tingsrätt som hovrätt men förlorat.

Det Koivisto hävdar är att Räsänen via social medier hetsat mot homosexuella. Räsänen menar att hon har rätt att citera Bibeln och framföra sin bibeltolkning. Det var 2019 som hon kritiserade lutherska församlingar som stod bakom Pride, en festival hon menar uppmanar till synd med hänvisning till bibelcitat från Romarbrevet där det i ett stycke talas om att kvinnor respektive. män bytte ut det naturliga mot det onaturliga och det var skamligt och de fick ta sina straff. Även en skrift av Räsänen om ”klassisk” bibelsyn på homosexualitet som Juhana Pohjola vid Finska Lutherstiftelsen som gett ut ingår i de åtal där de lägre domstolarna friat.

I domsluten skrivs att även om sättet Räsänen uttalat sig kan anses kränkande är det inte att betrakta som hets mot folkgrupp.

Riksåklagaren vill nu att högsta domstolen prövar den konflikt han ser mellan ”grundläggande rättigheter som står emot varandra”.

”Det handlar särskilt om hur yttrande- och religionsfriheten ställs mot förbud mot diskriminering och när uttalanden kan anses uppfylla kraven på straffbar hatretorik.”