Nadja Karlsson har jobbat som journalist med inriktning på mat och dryck i 15 år, och för fem år sedan kom hon ut som transperson. I utställningen agerar hon sakkunnig och håller i dryckesprovningar.
– Som könsöverskridande har jag fått många erfarenheter av vad som är tillåtet eller inte även vid val av dryck och beteende, säger Nadja. Jag blir förvånad över hur starka könsrollerna fortfarande är. Jag har ju som transperson dubbla bottnar hur ens drickande kan bryta könsroller.

Vad är det som särpräglar hbt-människors drickande?
– Vi har ju redan brutit mot normen genom att vara de vi är, så det är enklare för dig som homosexuell man att beställa en paraplydrink. Vår värld kan vara mer tillåtande än dryckeskulturen i mer heterosexuella sammanhang. Det intressanta är att många vinproducenter medvetet inriktar sig mot gaykonsumenter för att det är en trendkänslig målgrupp som vågar testa nya saker.

Varför är det intressant att utforska kön och drickande?
– För att det finns normer kring vad du ska dricka om du exempelvis är man. Du ska dricka ett beskt öl eller en rökig whisky, du ska vara lejonhanen som bestiger berget. Kvinnan ska bjudas på drinkar. I hbt-världen är det däremot inte bestämt vem som ska bjuda vem. Jag märker redan på snacket på nätet om den här utställningen hur djupt det sitter. Många straighta män blir upprörda och vill inte att man ska forska i det här. Låt det vara som det är säger de. Det intressanta är att de reagerar så starkt.

Vad är det mest provocerande man kan dricka?
– Rosa champagne, det är något vissa har svårt att dricka.

Men här i Sverige är det ju provocerande att inte dricka alls?
– Det stämmer, du är ursäktad om du är gravid eller kör bil, men gud nåde den som inte dricker annars. Dock upplever jag det som att det i gayvärlden är mer tillåtet att inte dricka. Under pride hade jag ett antal amerikanska journalister på besök och de undvek att dricka. Det är en tendens som är tydlig i gayvärlden. Jag tror den trenden också kan bli starkare i Sverige. Redan nu finns det en ökande efterfrågan bland kunderna på systemet som vill ha alkohollätta drycker.